8 مورد از معایب دوچرخه برقی

عکس دوچرخه برقی و معایب آن

8 مورد از معایب دوچرخه برقی

8 دلیل برای نخریدن دوچرخه برقی

مزایای بی شمار دوچرخه های برقی غیر قابل انکار است. به همین دلیل ما از طرفداران بزرگ دوچرخه های الکترونیکی هستیم و خوشحالیم که محبوبیت آنها به سرعت در حال افزایش است. با این حال، مانند هر تصمیم بزرگی که برای خرید خود می گیرید، بهتر است معایب احتمالی این دوچرخه های محبوب که ممکن است بر انتخاب شما تأثیر بگذارد، در نظر بگیرید.

اگر قصد خرید دوچرخه های برقی را دارید در ابتدا تمامی موارد گفته شده را بسنجید و اگر مشکلی با آن ها نداشتید آن وقت اقدام به خرید کنید. به عنوان مثال، دوچرخه های برقی گران هستند. اگر برای جابجایی نیاز به یک وسیله نقلیه دارید پس بهتر است که موتور سیکلت و یا ماشین بخرید چرا که در زمان و حتی پول خود در طول زمان صرفه جویی خواهید کرد. همچنین می توانید رد پای کربن را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.

با توجه به این موارد، اجازه دهید نگاهی به برخی از نکات منفی و معایب مربوط به خرید دوچرخه برقی بیندازیم تا بتوانید بهترین و آگاهانه ترین تصمیم ممکن را اتخاذ کنید.

 

مهم ترین دلایلی که مردم به دوچرخه های برقی روی می آورند:

  • جایگزین ماشین
  • سلامتی و تناسب اندام
  • در مقایسه با دوچرخه های معمولی، سریع‌تر و راحت‌تر می توانید سوار شوید
  • داشتن شرایط پزشکی (درد پا، کمر درد و غیره)
  • با تلاش کمتر مسافت بیشتری را طی می کنید
  • افزایش رفاه

 

حال به بررسی معایب و نکات منفی دوچرخه های برقی می پردازیم:

شارژ نامناسب

اولین مورد از معایب دوچرخه برقی این سات که به طور کلی 4 تا 6 ساعت طول می کشد تا باطری آن ها به طور کامل شارژ شوند، در حالی که برخی از باطری های درجه یک 2.5 تا 3 ساعت شارژ می شوند. یعنی شما باید همیشه آماده باشید تا باطریتان در وسط دوچرخه سواری تمام نشود. همچنین دوچرخه های برقی معمولا بسیار سنگین هستند بنابراین ممکن است سوار شدن بر روی آن ها کمی ناخوشایند باشد.

خوشبختانه بعضی از این دوچرخه ها دارای صفحه نمایشی هستند که میزان باطری شما را نشان می دهد و هنگامی که از نقطه مشخصی پایین می‌آید به شما هشدار می دهد.

 

عکس دو دوچرخه برقی

دوچرخه برقی های باکیفیت گران هستند

دوچرخه برقی های خوش ساخت، بادوام و قابل اعتماد در مقایسه با دوچرخه های معمولی بسیار پرهزینه هستند. یک دوچرخه برقی خوب که دارای سطحی ابتدایی‌است در حال حاضر قیمتی حدود 40 میلیون تومان دارد. در حالی که شما می توانید یک دوچرخه هیبریدی میان رده را با نصف این قیمت خریداری کنید.

مطئنا می توانید یک دوچرخه برقی ارزان قیمت و باکیفیت پایین خریداری کنید، اما در طولانی مدت برای شما مشکل ایجاد خواهد کرد. باطری های کم برد، موتورهای ضعیف، قطعات بسیار سنگین و نقاط تماس ناراحت کننده ی یک دوچرخه ارزان قیمت می تواند لذت بردن و سودمندی را از آن دور کند.

در عوض با خرید یک دوچرخه برقی به جای ماشین خود می توانید در بنزین، بیمه، تعمیرات و هزینه های جانبی خودرو، صرفه جوبی زیادی بکنید.

 

شاید دوست داشته باشید بخوانید: فواید دوچرخه شهری!

 

سنگین هستند

هرکسی که از دوچرخه های برقی استفاده کرده می داند که تقریبا همه ی آن ها بسیار سنگین هستند. هنگام استفاده از پدال یا دریچه گاز این مسئله ممکن است زیاد جدی به نظر نرسد اما اگر باطری تمام شود به یک مشکل بزرگ برخواهید خورد.

در این زمان اگر بخواهید در سراشیبی یا در مقابل باد حرکت کنید قطعا تلاش بیهوده ای خواهید داشت و خسته می شوید. پس باید همیشه مراقب باشید که شارژ کافی داشته باشید.

 

حفظ امنیت گران قیمت

خرید دوچرخه های برقی یک سرمایه گذاری بزرگ است و اگر قصد داشته باشید برای طولانی مدت از آن ها استفاده کنید، محافظت از آن بسیار مهم است، مخصوصا افرادی که از آن برای رفت و آمد شهری یا کارهای مهم استفاده می کنند.

بیمه دوچرخه های الکترونیکی در حال حاضر در ایران صادر نمی شود و حتی اگر در آینده این اتفاق بیفتد هزینه بسیار زیادی خواهد داشت. همچنین خرید یک قفل با کیفیت بالا و یک ردیاب ضدسرقت برای شما بسیار گران تمام می شود. اما تازه این موارد حداقل امنیت لازم است و اگر بخواهید محافظت بیشتری کنید قطعا پشیمان خواهید شد.

 

کنترل سرعت

دوچرخه های برقی کلاس 2 یا 3 می توانند در حالت کمکی یا با دریچه گاز به سرعت 45 کیلومتر در ساعت برسند همچنین دوچرخه های کلاس یک به سرعت 30 کیلومتر در ساعت می رسند. که البته این کلاس بندی ها در ایران رعایت نمی شوند و اکثرا سرعتی که در کاتالوگ آن ها درج شده با سرعت واقعیشان در تضاد است.

این سرعت ها کمی زیاد هستند و اگر یک دوچرخه سوار ماهر نباشید کنترل دوچرخه های سنگین برقی با این سرعت برای شما بسیار مشکل خواهد بود.

اگر می خواهید برای سرعت دوچرخه ها را با این قیمت بخرید پیشنهاد ما به شما خرید یک موتور سیکلت است که با همین قیمت می توانید بهترین مدل های میان رده را خریداری کنید.

تمام شدن طول عمر باطری و جایگزینی

حتی بهترین برند باطری های دوچرخه برقی مانند سامسونگ، بوش و پاناسونیک عمر بسیار محدودی دارند یعنی به طور کلی حدود 650 دور شارژ دوام می آورند، تقریبا دو سال رفت و آمد هفتگی به محل کار با یک دوچرخه برقی متوسط.

باطری های جدید بسیار گران هستند و بسته به نوع برند از  16میلیون تومان شروع می شوند. با این حال با استفاده کمتر ممکن است باطری ها تا حدود 4 سال هم عمر کنند.

 

دو دوچرخه سوار با سرعت

نداشتن تناسب اندام

یکی دیگر از معایب دوچرخه های برقی این است که تناسب اندام خوبی را ایجاد نمی کنند چرا که مانند موتورسیکلت ها عمل می کنند. از آن جا که این دوچرخه ها به طور کلی سنگین هستند، پس از اتمام باطری قطعا برای شما دوچرخه سواری سخت و طاقت فرسا خواهد شد و این شما را از دوچرخه سواری بدون کمک منصرف خواهد کرد. با این حال این در مورد کسانی که فقط دوچرخه های الکترونیکی را می خواهند جایگزین ماشین کنند صدق نمی کند.

 

آیا دوچرخه های برقی با محیط زیست سازگار هستند؟

دوچرخه های برقی از کربن خنثی استفاده نمی کنند. این یعنی اینکه به انرژی های تجدید ناپذیر(سوخت های فسیلی مانند گاز) و مواد غیرقابل بازیافت (باطری های لیتیوم یون را نمی توان بازیافت کرد) نیاز دارند.

با این حال آن ها نسبت به سایر وسایل نقلیه موتوری، سازگاری بیشتری با محیط زیست دارند و فرآیند تولید انرژی بسیار کمتر از خودروهای برقی و دیگر خودرو هاست.

با اینکه دوچرخه های برقی به اندازه دوچرخه های استاندارد با محیط زیست سازگار نیستند، اما این مورد تا حدود زیادی به قطعات اضافی آن ها مانند باطری و موتور بستگی دارد. بازیافت باطری های قدیمی به طور کامل امکان پذیر نیست، اما از بعضی قطعات می توان دوباره استفاده کرد.

 

حتما بخوانید: اهمیت سایزبندی دوچرخه

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 1 میانگین: 5]