مسیرهای دوچرخه سواری تهران + لیست کامل

مسیرهای دوچرخه سواری تهران

مسیرهای دوچرخه سواری تهران + لیست کامل

دوچرخه سواری یک ورزش محبوب برای همه‌ی مردم است و مهم نیست در کجای جهان باشید خواه در اروپا زندگی کنید، آمریکا یا حتی ایران! اما دغدغه‌ ی ایرانی ها با دغدغه ی دیگر مردم سراسر جهان فرق می کند چرا که در ایران بستر زیادی برای دوچرخه سواران فراهم نشده و پیست ها و مسیرهای دوچرخه سواری محدودی برای شهروندان تهران وجود دارد.

در این مقاله تمامی پیست ها و مسیرها را با توجه به موقعیت جغرافیایی آن در تهران بررسی و خدمت شما دوستان عزیز معرفی می کنیم تا بتوانید بهترین مسیر را بر اساس موقعیتتان انتخاب کنید و با دوچرخه خود یک دوچرخه سواری لذت بخش را رقم بزنید.

 

مسیرهای دوچرخه سواری شمال تهران

بوستان ایران زمین

آدرس: شهرک غرب، بعد از چهارراه خوردین، خیابان ایران زمین، نرسیده به پاساژ گلستان

پارک ایران زمین تهران یکی از بوستان های زیبای تهران است که در منطقه 2 و در محله شهرک غرب قرار دارد. این پارک به باغ راه فدک شهرت دارد و منظره‌ی دیدنی برج میلاد از این بوستان زبان زد همگان است.

این بوستان مجهز به زمین والیبال، زمین چمن مصنوعی برای علاقه مندان به بازی فوتبال، زمین بسکتبال، بدمینتون و مسیرهای پیاده روی در داخل این بوستان سرسبز است. اما مهم ترین ویژگی این بوستان مسیر دوچرخه سواری آن است. پیست دوچرخه سواری بوستان ایران زمین به تازگی کف پوش سازی شده و دوچرخه سواران می توانند به راحتی از این پیست لذت ببرند.

 

پیست دوچرخه سواری پارک ایران زمین (فدک)
پیست دوچرخه سواری پارک ایران زمین (فدک)

پارک جمشیدیه

آدرس: پارک جمشیدیه در انتهای خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان فیضیه و امیدوار

با ورود به پارک جمشیدیه هوای پاکیزه و دلنشین را می توانید به خوبی احساس کنید. این بوستان پر است از درخت، گل، پرندگان زیبا و هر آنچه در طبیعت به همراه آبشار آن قرار است وجود داشته باشد که تاثیری عمیق بر شما بگذارد.

همراهی کوه و آبشار در این بوستان باعث شده محو زیبایی آن شوید و این تنها چیزی است که یک دوچرخه سوار از مسیر دوچرخه سواری خود انتظار دارد. اینکه در شهری شلوغ و پرهیاهو غرق در مناظر شود. پارک جمشیدیه دارای مسیرهای دوچرخه سواری زیادی است ولی چیزی که ممکن است برای افراد تازه کار ناخوشایند باشد شیب های این پارک زیباست.

 

دوچرخه سواری در پارک جمشیدیه
دوچرخه سواری در پارک جمشیدیه

پیست بانوان بهشت مادران

آدرس: تهران، بزرگراه قاسم سلیمانی، نرسیده به بزرگراه حقانی

بوستان بهشت مادران، اولین پارک مخصوص بانوان در تهران است که بهترین مکان برای تفریح و گشت و گذار خانم ها در فضایی اختصاصی است. در این پارک، بانوان می توانند با پوشش آزاد تردد کنند و از این فضا لذت ببرند. در روزهای جمعه و ایام تعطیل هم ورود آقایان مجاز است.

در این بوستان بانوان می توانند به راحتی با پوشش آزاد دوچرخه سواری کنند چرا که این پارک به صورتی طراحی شده که کسی از بیرون دیدی نداشته باشد.

 

مسیر دوچرخه سواری پارک بهشت مادران (نشاط)
مسیر دوچرخه سواری پارک بهشت مادران (نشاط)

آهار (خارج از تهران)

آدرس: استان تهران، شهرستان شمیران، منطقه زیبای رودبار قصران، روستای آهار

اگر به سمت شمال تهران حرکت کنید و از آن خارج شوید می توان یکی از مسیرهای طبیعی دوچرخه سواری را ببینید. این مسیر هم در روستاهای اطراف آهار وجود دارند و هم در خود آهار واقع شده اند.

 

مسیر دوچرخه سواری شکرآب، آهار
مسیر دوچرخه سواری شکرآب، آهار

مسیرهای دوچرخه سواری غرب تهران

پیست دوچرخه سواری الهام

آدرس: اتوبان ستاری، انتهای بلوار فردوس غرب، ابتدای بلوار الهام، بوستان الهام

پارک الهام در منطقه 5 واقع شده و یکی از پارک‌های مناسب دوچرخه سواری در غرب تهران است که ویژگی‌های منحصر به فرد زیادی دارد. آلاچیق های زیبا، مکان دنج، پیاده روی، دوچرخه سواری، اسکیت سواری و برگذاری پیک نیک از مواردی است که باعث علاقه مندی افراد بسیار زیادی شده است.

محبوب ترین ویژگی این پارک داشتن پیست دوچرخه سواری است که برای دوچرخه سواران از محبوبیت خاصی برخوردار است. همچنین در این پیست امکان کرایه دوچرخه هم وجود دارد .

 

مسیر دوچرخه سواری پارک الهام
مسیر دوچرخه سواری پارک الهام

پارک چیتگر

آدرس: آزادراه تهران-کرج به طرف غرب، بعد از اتوبان آزادگان، خروجی پارک چیتگر

پارک چیتگر نامی آشنا برای ساکنان تهران است و قطعا با آن آشنایی دارید. این پارک عنوان اولین و حرفه‌ای‌ترین پیست دوچرخه سواری تهران را از آن خود کرده است.

علت جذابیت این پیست مسیرهای پر پیچ و خم و مناظر زیبای جنگلی است که دل هر دوچرخه سواری را می برد. در ضمن می توانید در این پارک با ارائه کارت شناسایی معتبر دوچرخه هم کرایه کنید.

نکته جالب و مهم در مورد پیست چیتگر این است که یک مجموعه تخصصی کامل دوچرخه سواری است که به چهار مسیر دوچرخه‌ سواری مجهز است و تخصصی ترین پیست ها را دارد.

 

پیست دوچرخه سواری چیتگر
پیست دوچرخه سواری چیتگر

بوستان نهج البلاغه

آدرس: بین بزرگراه آیت الله هاشمی رفسنجانی (نیایش) و بزرگراه همت در غرب بزرگراه یادگار امام (ره)

پیست بوستان نهج البلاغه حدود 9 کیلومتر طول دارد و یکی از بهترین مسیرها برای دوچرخه سواری است که می توانید در آن آموزش هم ببینید.

 

مسیر دوچرخه سواری بوستان نهج البلاغه
مسیر دوچرخه سواری بوستان نهج البلاغه

طالقان (خارج از تهران)

آدرس: 90 کیلومتری کرج به سمت قزوین، بعد از آبیک، خروجی طالقان

طالقان یکی از زیباترین ییلاقات اطراف تهران است که به خاطر ارتفاعات و قله‌های سرسبز و زیبایش شناخته می‌شود. وجود روستاهای جذاب بی‌شمار، باغات میوه بسیار، چشمه‌سارهای فراوان، آبشارهای خروشان پرتعدد، کوه‌های بلند و سر به فلک کشیده، یخچال‌های طبیعی، مناظر طبیعی چشم‌نواز، آثار تاریخی و امکان پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری در کوچه باغ‌ها و چمن‌زارهای آن، این شهر را به مقصدی پرجاذبه تبدیل کرده است.

در کنار دریاچه طالقان مسیری برای دوچرخه سواری وجود دارد که منظره‌ای زیبا و رو به دریاچه دارد. این مسیر دارای 50 کیلومتر طول است که در ابتدای این جاده آنچنان شیبی وجود ندارد و هرکسی می تواند دوچرخه سواری کند اما 30 کیلومتر انتهایی آن دارایی شیب زیادی است که افرادی با قدرت بدنی بالا و با تجربه که توانایی رکاب بزنی خوبی دارند می توانند از پس ان بر بیایند. این مسیر یکی از بهترین چالش ها برای دوچرخه سواران است.

مسیر دوچرخه سواری معمولا از «شهرک» شروع شده و در نهایت به همین شهر ختم خواهد گردید. ارتفاع شهرک در کنار رودخانه، 1800 متر از سطح دریای آزاد است.

مسیر دوچرخه سواری طالقان
مسیر دوچرخه سواری طالقان

سایر مسیرهای دوچرخه سواری غرب تهران:

مسیرهای دوچرخه‌سواری متروی صادقیه، پیست دوچرخه‌سواری اکباتان، پیست دوچرخه سواری پارک پردیسان، پارک بانوان نرگس، پارک ترافیک پونک

مسیرهای دوچرخه سواری شرق تهران

پارک سرخه حصار

آدرس: تهران، اتوبان رسالت، بزرگراه یاسینی، پارک جنگلی سرخه حصار.

پارک سرخه حصار یکی از قدیمی ترین مناطق حفاظت شده جهان است و برخی قدمت آن را به زمان قاجار نسبت می دهند. امکانات ویژه این پارک، مناظر طبیعی، و چشم انداز ویژه به تهران، این پارک را به منطقه‌ای محبوب میان دوچرخه سواران بدل کرده است. پیست دوچرخه سواری آن 8 کیلومتر طول دارد و دارای شیب معتدل و مناسبی است. همچنین با ارائه مدرک شناسایی می توانید دوچرخه کرایه کنید.

 

مسیر دوچرخه سواری سرخه حصار
مسیر دوچرخه سواری سرخه حصار

بوستان بهارستان

آدرس: تهران، گلشن دوست، بین سلیمی افضل و عبادی

یکی دیگر از پیست های شرق تهران، پیست بهارستان است که در بوستان تسلیحات واقع شده است.

 

مسیر دوچرخه سواری بوستان بهارستان
مسیر دوچرخه سواری بوستان بهارستان

پیست حرفه‌ای جامین

آدرس: اتوبان بابائی، شرق به غرب، روبروی شهرک امید، باشگاه تیراندازی مهام، جنب درب ورودی

پیست حرفه‌ای دوچرخه سواری جامین در شرق تهران واقع شده است و مخصوص کسانی است که می خواهند به صورت حرفه‌ای به دوچرخه سواری بپردازند.

در این مرکز زمین مخصوص دوچرخه سواری کوهستان طراحی شده است و همچنین دوچرخه کوهستان هم اجاره داده می شود. این پیست مخصوص خانم ها و آقایان است، همچنین داشتن مربیان حرفه‌ای از ویژگی های آن محسوب می شود.

 

پیست دوچرخه سواری جامین
پیست دوچرخه سواری جامین

 

سایر مسیرهای دوچرخه سواری شرق تهران:

پیست منطقه 8، پیست دوچرخه سواری بوستان گلسار، پیست دوچرخه سواری بوستان کوثر، پیست دوچرخه‌سواری پارک فدک، پیست دوچرخه‌سواری بوستان صبا، پیست دوچرخه‌سواری بوستان تمدن، پیست مجموعه ورزشی تختی، پیست دوچرخه‌سواری پارک پیروزی.

 

 

مسیرهای دوچرخه سواری جنوب تهران

پارک جنگلی دانش

آدرس: تهران، ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم، انتهای خیابان سلمان فارسی، بوستان دانش

در قسمت شرقی حرم حضرت عبدالعظیم بوستانی به نام دانش وجود دارد که مکانی دنج و ایمن مخصوص دوچرخه سواران است. شما می توانید در این بوستان زیبا و سرسبز به دور از هیاهوی شهر رکاب بزنید و هوای آزاد را تنفس کنید.

 

پارک جنگلی دانش
پارک جنگلی دانش

 

پارک آزادگان

آدرس: تهران، بزرگراه امام علی، میدان بسیج، کمربندی بزرگراه آزادگان

پارک آزادگان مساحتی به اندازه ۱۱۲ هکتار دارد که باعث شده بزرگترین پارک تهران نام بگیرد. پارک آزادگان مجهز به رستوران ، کتابخانه ۴۶ هزار جلدی ، زمین بازی ۲۰ هزار متری ، دریاچه ی ۵ هزار متری و همین طور امکانات فرهنگی و ورزشی می باشد.

پیست دوچرخه سواری آزادگان یکی از بزرگ‌ترین و بهترین مسیرهای دوچرخه سواری در تهران است که طولی حدود ۱۱ کیلومتر دارد و مجهز به ایستگاه‌ هایی است که با دریافت کارت شناسایی، به افراد دوچرخه کرایه می‌دهند.

 

پیست دوچرخه سواری آزادگان
پیست دوچرخه سواری آزادگان

 

سایر مسیرهای دوچرخه سواری جنوب تهران:

بوستان ولایت، بوستان مادر، مجموعه ورزشی شهر ورزش و بوستان بعثت

 

در انتها یکی از چالش هایی که افراد حرفه‌ای و حتی افرادی که تازه خرید دوچرخه خود را انجام داده‌اند و به دنبال یک مسیر برای دوچرخه سواری هستند، چالش انتخاب پیست یا مسیر دوچرخه سواریشان است. ما در این مطلب سعی کردیم تمامی مسیرهای تهران را برای شما بررسی کنیم تا بتوانید راحت تر به دوچرخه سواری خود ادامه دهید.

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات (3)

مهدی پاکدل

چقدر عالی
واقعا خیلی وقت بود دنبال یک مقاله کامل راجب مکان های دوچرخه سواری بودم??

    Sepehr

    خوشحالیم که کمکتون کرده.

[…] شاید علاقه مند باشید: مسیرهای دوچرخه سواری تهران […]