هر چیزی که باید درباره‌ی ترمز دوچرخه بدانید! [راهنمای کامل]

توضیح انواع ترمز دوچرخه به همراه راهنمای کامل ترمز دوچرخه - آیبایک

هر چیزی که باید درباره‌ی ترمز دوچرخه بدانید! [راهنمای کامل]

سوالاتی راجع به ترمز دوچرخه دارید که بی پاسخ ماندند؟ پس اگر گوگل یا هر منبع دیگری شما را به سمت این مقاله کشیده است این را بدانید که خیلی خوش شانسید!

در آیبایک این راهنمای جامع ترمز دوچرخه را برای شما آماده کردیم تا موضوعات مختلفی از جمله درک انواع مختلف ترمز دوچرخه، نحوه انتخاب ترمز دوچرخه و نوع ترمز برای رشته های مختلف دوچرخه سواری را برای شما توضیح دهیم.

در پایان مقاله، راهنمای کوتاه ما در مورد ترمز دوچرخه و تمام اصول اساسی ترمز دوچرخه را مشاهده خواهید کرد. علاوه بر این، چندین نکته و ترفند مهم برای نگهداری ترمز را یاد خواهید گرفت که شما را در جاده ایمن نگه می دارد و لذت دوچرخه سواری را برای شما چند برابر می کند.

 

ترمز دوچرخه چیست؟

ترمز بخشی از دوچرخه است که به شما امکان می دهد سرعت حرکت خود را تنظیم کنید. درگیر کردن ترمز دوچرخه، سرعت شما را در حین دوچرخه سواری کاهش می دهد و در صورت لزوم دوچرخه شما را به طور کامل متوقف می کند.

ترمز یک ویژگی ایمنی ضروری دوچرخه است. آن ها به دوچرخه ‌سواران اجازه می ‌دهند تا سرعت خود را متناسب با محیط اطراف خود تنظیم کنند و از خطرات احتمالی در حین دوچرخه‌ سواری اجتناب کنند.

 

ترمز دوچرخه چگونه کار می کند؟

ترمزها با اعمال اصطکاک روی سطح کار می کنند. در حالی که ترمزهای مکانیکی از کابل برای فعال کردن ترمز استفاده می کنند، دوچرخه های هیدرولیک از مایع برای درگیر شدن لنت ترمز خود استفاده می کنند.

درک نحوه عملکرد هر دوی این مکانیسم ها ضروری است. این به شما امکان می دهد بهترین نوع ترمز دوچرخه را برای سبک سواری خود انتخاب کنید.

 

مدل جدید ترمز دوچرخه - آیبایک

 

ترمزهای دیسکی مکانیکی دوچرخه چگونه کار می کنند؟

وقتی دوچرخه‌ سوار ترمز مکانیکی دوچرخه خود را فشار می دهد، اهرم کابلی را می‌کشد که باعث می‌شود کالیپر کشیده و سفت شود. پس از سفت شدن، لنت های ترمز کالیپر اصطکاک را روی سطح دیسک اعمال می کند و به کاهش سرعت دوچرخه یا توقف آن کمک می کند.

 

ترمزهای دیسکی هیدرولیک دوچرخه چگونه کار می کنند؟

هنگامی که یک دوچرخه ‌سوار کت یا دسته ترمز هیدرولیک خود را درگیر می‌کند، اهرم به مایع هیدرولیکی که داخل شلنگ ترمز بدون هوا قرار گرفته، فشار وارد می کند. همانطور که مایع ترمز فشرده می شود، باعث می شود کالیپر سفت شود و لنت های ترمز روی سطح ترمز اصطکاک ایجاد کنند و دوچرخه را کند یا متوقف کنند.

در ادامه مزایا و معایب هر یک از سیستم های ترمز را توضیح می دهیم.

 

انواع مختلف ترمز دوچرخه

چهار نوع اصلی ترمز دوچرخه وجود دارد: ترمزهای دیسکی، ترمزهای طوقه‌ای، کوستر (Coaster) و درام (Drum Brake)

به طور کلی ترمزهای دیسکی و طوقه‌ای از محبوب ترین و پرکاربردترین ها در نظر گرفته می شوند. با این حال، هر یک از این ترمزها مجموعه ای منحصر به فرد از مزایا، ویژگی ها و سازگاری با رشته های خاص دوچرخه سواری را ارائه می دهد.

در اینجا با مزایا و معایب هر نوع ترمز و همچنین رشته هایی که برای آن ها مناسب هستند آشنا خواهید شد.

 

ترمزهای دیسکی (Disc Brakes)

 

مزایای ترمز دیسکی

  • بسیار قوی
  • در شرایط نامساعد آب و هوایی خوب عمل می کند
  • کارآمدتر از سایر انواع ترمز
  • لنت ترمز با ماندگاری طولانی

 

معایب ترمز دیسکی

  • سنگین تر از سایر انواع ترمز
  • قیمت گران تر
  • نگهداری می خواهد
  • کاهش عملکرد آیرودینامیکی

 

ترمز دیسکی هیدرولیک دوچرخه - آیبایک

 

ترمزهای دیسکی یکی از قوی ترین انواع ترمز دوچرخه در بازار هستند. اگرچه پس از ترمزهای طوقه‌ای اختراع شدند اما مسلماً به دلیل افزایش پاسخ دهی و عملکرد ثابت در همه شرایط آب و هوایی، مورد توجه ترین ترمزها در دوچرخه سواری هستند.

قدرت ترمز و تطبیق پذیری آن ها باعث می شود تا دوچرخه سواران کوهستان آن ها را در ماجراجویی ها و مسابقات آفرود استفاده کنند.

همانطور که گفته شد، ترمزهای دیسکی برای دوچرخه سواری غیر رقابتی نیز مناسب هستند. محبوبیت آن ها در سال های اخیر به سرعت افزایش یافته است و در بسیاری از مدل های جدید استفاده می شود.

 

قطعات یک ترمز دیسکی

روتورهای ترمز دیسکی

روتورها بخشی از ترمزهای دیسکی هستند که روی چرخ های دوچرخه قرار می گیرند. روتورها در اندازه های مختلف از 140 میلی متر تا 205 میلی متر دسته بندی می شوند.

به طور کلی، روتورهای بزرگتر برای دوچرخه سواری در کوهستان و سایر مسابقات که زمین ناهموار دارند انتخاب بهتری هستند زیرا گشتاور بیشتری روی چرخ تولید می کنند (نیروی ترمز بیشتر).

روتورهای بزرگتر باعث خارج شدن گرمای بیشتری می شوند، یعنی ترمزهای خنک تر و قدرت توقف بهتری را برای شما فراهم می کنند.

 

روتور ترمز دیسک هیدرولیک - آیبایک

 

کالیپرهای ترمز دیسکی

کالیپر یکی دیگر از اجزای ضروری ترمز دیسکی است. هنگامی که اهرم ترمز روغن ترمز را تحت فشار قرار می دهد، باعث انقباض کالیپرها می شود. کالیپرها لنت های ترمز را نگه می دارند، بنابراین هنگامی که آن ها منقبض می شوند، لنت ترمز به سمت سطح ترمز حرکت می کند و روی روتور فشار می آورد تا سرعت دوچرخه کاهش یابد.

 

کالیپر ترمز دیسکی - آیبایک

 

لنت ترمز دیسکی

لنت های ترمز دیسکی در داخل کالیپر قرار دارند و نقطه تماسی هستند با سطح ترمز. لنت های ترمز دیسکی دارای سطحی چسبنده هستند که با افزایش اصطکاک روی روتور دیسکی، چرخش را کند می کند.

 

لنت ترمز دیسکی دوچرخه - آیبایک

سه نوع مختلف لنت ترمز دیسکی وجود دارد:

لنت‌ های ترمز دیسکی رزین که به لنت‌های ارگانیک نیز گفته می‌شود، از الیاف طبیعی ساخته شده‌اند که توسط رزین به هم متصل می‌شوند. لنت‌ های رزینی نسبت به سایر لنت‌ های ترمز دیسکی کمتر صدا می دهند و سریع ‌تر روی آن قرار می‌گیرند.

لنت های دیسکی متخلخل یا فلزی از فلز تشکیل شده‌اند و معمولاً در شرایط نامساعد جوی تطبیق پذیرتر و بادوام تر هستند.

در نهایت، لنت‌ های ترمز دیسکی نیمه فلزی بسیاری از مزایایی را که لنت‌های فلزی و ارگانیک ارائه می‌ دهند ترکیب می‌ کنند. آن ها معمولاً گرانتر هستند اما دوام بیشتر و قدرت ترمز بالاتری را ارائه می دهند.

 

تفاوت ترمزهای دیسکی مکانیکی با مقابل هیدرولیک

تفاوت بین ترمزهای دیسکی مکانیکی و هیدرولیک دوچرخه در این است که ترمزهای دیسکی مکانیکی از مکانیزم اصطکاک کابلی استفاده می کنند در حالی که ترمزهای دیسکی هیدرولیک از مایع استفاده می کنند.

 

ترمزهای مکانیکی

  • قیمت ارزان تر از ترمزهای هیدرولیک
  • تعمیر و نگهداری آسان تر
  • ترمزهای دیسکی مکانیکی نیاز به نگهداری بیشتری دارند
  • به اندازه ترمزهای دیسکی هیدرولیک پاسخگو نیست

 

ترمزهای هیدرولیک

  • قابل اطمینان در هر شرایط آب و هوایی
  • سبک تر از ترمزهای دیسکی مکانیکی
  • قیمت گران تر
  • تعمیر و نگهداری پیچیده برای مبتدیان

 

ترمزهای طوقه‌ای (Rim Brake)

مزایای ترمز طوقه‌ای

  • قیمت پایین
  • تعمیر و نگهداری ساده
  • پیدا کردن قطعات جایگزین آسان است
  • فشار کمتری روی چرخ دوچرخه وارد می کند

 

معایب ترمز طوقه‌ای

  • قدرت توقف آنچنان خوب نیست
  • برای آب و هوای نامساعد ایده آل نیست
  • گرما را سخت تر خارج می کند
  • دوام زیادی ندارد

 

ترمز طوقه‌ای دوچرخه - آیبایک

 

ترمزهای طوقه‌ای یک سبک قدیمی از ترمز هستند که از زمان معرفی ترمزهای دیسکی به تدریج محبوبیت خود را از دست دادند. ترمزهای طوقه‌ای به این دلیل که سبک و جمع و جور هستند، آن ها را به یک انتخاب خوب برای دوچرخه سواران جاده ای که قصد دارند تا حد امکان آیرودینامیک باشند، تبدیل کرده است.

ترمزهای طوقه‌ای معمولاً بالای چرخ قرار می گیرند و هنگامی که فشرده می شوند، اصطکاک را روی سطح ترمز در امتداد محیط طوقه اعمال می کنند. این افزایش اصطکاک باعث کاهش سرعت چرخش چرخ ها می شود.

ترمز طوقه‌ای در چندین مدل مختلف موجود است:

 

کالیپر (Caliper)

ترمزهای طوقه‌ای کالیپر معمولاً بر روی دوچرخه های جاده ای یافت می شوند زیرا سبک وزن و کارآمد هستند. دو نوع ترمز کالیپر وجود دارد، کالیپرهای تک محوری و کالیپرهای دو محوره.

کالیپرهای تکی، یک محور در ترمز دارند در حالی که دو کالیپر روی دو نقطه می چرخند.

 

ترمز کالیپر دوچرخه - آیبایک

 

ترمز v – brake

در گذشته تصور می شد که ترمزهای V-Brake  گزینه ای عالی برای دوچرخه سواری آفرود و هیبریدی است. اگرچه امروزه از ترمزهای دیسکی بیشتر استفاده می شود اما برخی از دوچرخه سواران هنوز از ترمزهای V-Brake   استفاده می کنند.

ترمزهای V-Brake قدرتمند و قوی با طول بیشتری برای پایداری بالا نسبت به بسیاری از ترمزهای دیگر هستند.

 

ترمز v - brake - آیبایک

 

ترمزهای کانتیلیور

ترمز کانتیلیور شبیه ترمز V است اما عملکرد بهتری در زمین های گل آلود و لغزنده ارائه می دهد. ترمزهای کانتیلیور با یک کابل استرادل کشیده می شوند که هر دو را به هم متصل می کند. برخی از دوچرخه‌سواران به دلیل افزایش فاصله تایرها و قدرت توقف قوی در هر آب و هوایی، استفاده از ترمزهای کانتیلیور را انتخاب می‌کنند.

ترمزهای کانتیلیور معمولاً در دوچرخه های قدیمی یافت می شوند و در بیشتر دوچرخه های جدید آن ها را پیدا نمی کنید.

 

ترمز کانتیلیور - آیبایک

 

ترمزهای کوستر (Coaster Brakes)

مزایای ترمز کوستر

  • محدوده خاصی دارد
  • برای استفاده کردن کاملا ساده است
  • فشار کمتری روی چرخ دوچرخه وارد می کند

 

معایب ترمز کوستر

  • قدرت کمتری دارد
  • به راحتی بیش از حد گرم شود
  • کمی لغزش دارد

 

ترمز کوستر دوچرخه - آیبایک

 

ترمزهای کوستر دوچرخه نوع منحصر به فردی از ترمزها هستند که به موجب آن دوچرخه سواران برای توقف دوچرخه به عقب پدال می زنند.

از ترمزهای کوستر معمولاً در خرید دوچرخه‌ های شهری استفاده می شود، زیرا برای سواری ‌های آرام در مناطق شهری ایده‌آل هستند.

از آنجایی که ترمزهای کوستر در داخل هاب عقب قرار می گیرند، در برابر باران محافظت می شوند و در هر شرایطی عملکرد خوبی دارند. ترمزهای کوستر به هیچ کابلی نیز نیاز ندارند.

 

ترمز درام (Drum Brakes)

مزایای ترمز درام

  • عملکرد خوبی در گل و برف دارد
  • برای چرخ های کوچک خوب است
  • برای شرایط مرطوب عالی است
  • هزینه تعمیر و نگهداری خیلی بالا نیست

 

معایب ترمز درام

  • گرمای زیادی ایجاد می کند
  • سنگین تر از ترمز طوقه‌ای و ترمز دیسکی است
  • آنقدر قدرتمند نیست

 

ترمز درام دوچرخه - آیبایک

 

ترمزهای درام نوعی ترمز توپی هستند که در مرکز چرخ قرار می گیرند و از کفشک های ترمز داخلی برای اعمال اصطکاک استفاده می کنند و سرعت دوچرخه را کاهش می دهند یا آن را متوقف می کنند.

ترمز درام که در سال 1902 اختراع شد، یک نوع ترمز محبوب بود که توسط خودروها استفاده می شد و همچنین یک ترمز رایج در دوچرخه های سراسر جهان بود.

امروزه، ترمزهای درام در دوچرخه های جدید یافت نمی شوند، زیرا ترمزهای دیسکی و طوقه‌ای به دلیل قابلیت اطمینان و سهولت تعمیر و نگهداری، به یک استاندارد جدید تبدیل شده اند.

 

تاریخچه ترمز دوچرخه

اولین مکانیسم ترمز گزارش شده به سال پیش باز می گردد. کارل فون درایس یک کفش ترمز برای کاهش سرعت چرخ عقب دوچرخه اختراع کرد.

اولین ترمز دوچرخه ای که الهام بخش نسخه ترمزهای امروزی بود، ترمز قاشقی در اوایل دهه 1800 بود. این سیستم ترمز با کمک یک اهرم فرمان (دسته دنده)، مشابه ترمزهای دوچرخه امروزی کار می کرد.

ترمزهای قاشقی علیرغم ایراداتی که داشتند، برای چندین سال در دوچرخه های اولیه استفاده می شدند تا اینکه ترمز کالیپر سبک وزن و کارآمد که توسط Browett و Harrison در سال 1887 ایجاد شد، کم کم وارد بازار دوچرخه شدند.

از بین ترمزهایی که در طول سال‌ ها طراحی شده‌اند، مسلماً قابل ‌توجه‌ ترین اختراع، ترمز مدرن دیسکی دوچرخه بود که از مکانیسم‌ های مشابه روی ترمزهای موتورسیکلت الهام گرفته شده بود.

 

بهترین ترمز دوچرخه کدام است؟

همانطور که تا به اینجا همراه ما بوده‌اید، انواع مختلف ترمز برای رشته های مختلفی مناسب هستند.

در اینجا ما دو رشته محبوب دوچرخه سواری جاده و کوهستان را بررسی می کنیم.

 

نحوه صحیح ترمز گرفتن با دوچرخه + آموزش کامل

 

بهترین نوع ترمز برای دوچرخه های کوهستان

به طور کلی، ترمزهای دیسکی به عنوان بهترین گزینه ترمز برای دوچرخه سواری کوهستان شناخته می شوند. به این دلیل که ترمز دیسکی بسیار قوی تر و بادوام تر از ترمز طوقه‌ای است و استفاده از بهترین دوچرخه کوهستان را در مسیرهای خارج از جاده ایمن تر می کند.

با ترمزهای دیسکی دیگر لازم نیست نگران گرم شدن بیش از حد لاستیک ها یا لیز خوردن ترمزها روی گل باشید، به این معنی که می توانید توجه خود را بر روی زمین متمرکز کنید.

در سراشیبی های طولانی، ترمز بیش از حد یا نامناسب به راحتی می تواند باعث آسیب های جدی در هنگام حرکت خارج از جاده با سرعت بالا شود.

همچنین قطعا مشاهده کرده‌اید که اکثر دوچرخه سواران در مسابقات دوچرخه حرفه ای کوهستان ترمزهای دیسکی را انتخاب می کنند، به خصوص در رشته های دانهیل و اندرو.

 

بهترین نوع ترمز برای دوچرخه های جاده

به طور کلی، دوچرخه سواران جاده ای که بیشتر به سرعت و آیرودینامیک خود اهمیت می دهند، ترمز طوقه‌ای سبک وزن را به دیسکی ترجیح می دهند.

اگر از دوچرخه جاده‌ای خود برای رفت و آمد روزانه در جاده‌های شهری شلوغ استفاده می‌کنید، در مواقعی که موانع غیر منتظره و رهگذران جلویتان سبز می شوند، بهتر است از قدرت توقف ترمز دیسکی استفاده کنید.

اگر قصد دارید از دوچرخه جاده خود هم در باران و هم در روزهای آفتابی استفاده کنید، ترمز دیسکی برای هر دوی این شرایط کار خواهد کرد.

اگر دوچرخه‌های قدیمی ‌تری سوار می ‌شوید که از ترمزهای طوقه‌ای استفاده می‌ کنند، ممکن است تبدیل ترمزشان به دیسکی برایتان کمی بیشتر از ارزش دوچرخه آب بخورد، پس در این حالت به صرفه نیست.

با این حال اگر در مسیرهای خود به کوه و تپه می روید، دوچرخه سواری با ترمزهای طوقه‌ای می تواند به دلیل گرم شدن بیش از حد در قسمت های طولانی و شیب دار در سراشیبی باعث حوادث ناگواری بشود.

 

تعمیر و نگهداری از ترمز دوچرخه

تعمیر و نگهداری ترمز دوچرخه برای حفظ عملکرد ایمن و کارآمد آن ها ضروری است. دوچرخه سواران باید تقریباً هر شش ماه یکبار یا زمانی که ترمزهایشان کثیف یا فرسوده می شوند، تعمیر و نگهداری منظم را انجام دهند.

از آنجایی که لنت های ترمز به سرعت فرسوده می شوند، بسیار مهم است که قبل از بروز هر گونه مشکلی، مراقب آن ها باشید. در ادامه چند نکته برای نگهداری ترمزها آورده شده است:

 

تعمیر و نگهداری از ترمز دوچرخه - آیبایک

 

نکات تعمیر و نگهداری از ترمزهای طوقه‌ای و دیسکی دوچرخه

نکات مهم برای تعمیر و نگهداری ترمز طوقه‌ای

  • هر ماه یا قبل از شروع دوچرخه ‌سواری طولانی ‌مدت یا شدید، سریع ترمزهای خود را بررسی کنید.
  • لنت ‌های ترمز خود را از نظر سایش بررسی کنید و اگر کمتر از یک و نیم میلی‌ متر از ترمز باقی مانده است یا از حداقل خط سایش گذشته است، زمان تعویض آن ها فرا رسیده است.
  • اگر شیاری در لنت ترمز وجود داشته باشد، ممکن است ترمز مشکلی داشته باشد و باید تعمیر شود.
  • با تنظیم پیچ وسط، مطمئن شوید که ترمز در مرکز قرار دارد .
  • لنت های ترمز خود را از نظر وجود هرگونه زباله، سنگ یا کثیفی ناخواسته بررسی کنید، در صورت یافتن آن ها را بردارید.
  • لنت های ترمز را سوهان بکشید تا از انباشته شدن زباله جلوگیری کنید.
  • سطوح ترمز طوقه به مرور زمان فرسوده می شوند، به طوقه های خود توجه کنید و زمانی که بیشترین نقطه سایش یا شیار از بین رفت، زمان تعویض چرخ ها فرا می رسد.
  • کابل داخلی را بررسی کنید و فورا کابل های فرسوده را تعویض کنید.

 

نکات مهم برای تعمیر و نگهداری ترمزهای دیسکی

  • هرگز بدون روتور داخل کالیپر دوچرخه ترمز نکنید. انجام این کار باعث می شود که پیستون ها نیاز به تنظیم مجدد داشته باشند که این یک دردسر واقعی است!
  • هنگام برداشتن لاستیک ها یا طوقه ها برای تعمیر و نگهداری، جسمی را بین لنت ترمز یا پیستون قرار دهید تا از فشردن تصادفی اهرم جلوگیری شود.
  • روغن ترمز دیسکی هیدرولیک خود را تخلیه کنید تا روغن ترمز آلوده را جایگزین روغن جدید کنید یا حباب های هوا را در سیستم بگیرید.
  • در مورد آلودگی روتور یا لنت، همیشه مراقب باشید و اطمینان حاصل کنید که هیچ روان کننده یا مواد شیمیایی خارجی با روتور یا لنت تماس نداشته باشد.
  • به طور مرتب با پاک کننده ترمز دیسکی آن را تمیز کنید و با پوشیدن دستکش با الکل آلودگی را پاک کنید.

 

جلوگیری از پنچر شدن لاستیک دوچرخه + نکات ضروری

 

نحوه تخلیه روغن ترمزهای دیسکی هیدرولیک

در زیر فرآیند گام به گام تخلیه روغن ترمزهای دیسکی هیدرولیک را برایتان توضیح خواهیم داد. اگر ترمزهای شما اسفنجی و پر از هوا شد، باید سالی یک بار ترمزهای خود را تخلیه کنید.

یکی از نشانه‌هایی که نشان می‌دهد ترمزهای هیدرولیک شما نیاز به تعویض روغن دارند این است که اهرم ترمز هیدرولیک شما کاملاً به سمت فرمان کشیده می‌شود.

اگر اهرم شما بیش از حد به عقب کشیده می شود یا ترمزهای دیسکی هیدرولیک شما پاسخگو نیستند، باید مراحل زیر را انجام دهید.

– مجموعه ای از کلیدهای آلن و یک قیف روغن بردارید.

– کولیس و اهرم را تمیز کنید.

– اهرم را با کلید آلن آماده کنید و آن را به سمت بالا حرکت دهید تا هم سطح شود.

– پیچ کوچک کلید آلن روی اهرم را باز کنید.

– قیف روغن خود را پیچ کنید.

– درپوش گرد و غبار کولیس را بردارید.

– قیف را وصل کنید، آن را با روغن معدنی پر کنید و دریچه را با کلید آلن باز کنید.

– مایع را به دوچرخه پمپ کنید و کابل را تکان دهید تا از شر هر حباب هوایی خلاص شوید.

– دریچه را محکم و آب بندی کنید.

– روغن قدیمی را با خیال راحت دور بریزید و درپوش گرد و غبار اهرمی را تعویض کنید.

– شلنگ را از کالیپر جدا کرده و درپوش گرد و غبار را تمیز کرده و در آن قرار دهید.

 

نتیجه گیری

الان دیگر متوجه شدید که کدام نوع از ترمزهای دوچرخه برای سبک سواری که انجام می دهید مناسب هستند و همچنین می‌توانید تعمیر و نگهداری بخش های ضروری و بررسی‌ های معمول ترمز را انجام دهید.

امیدواریم این راهنما برای شما مفید بوده باشد. راهنماهای دیگر آیبایک را برای بسیاری از نکات مفید دوچرخه سواری و آموزش های مختلف می توانید از بخش مجله آیبایک مشاهده کنید.

در نهایت، اگر از قفل دوچرخه استفاده نمی‌ کنید، یک قفل دوچرخه با امنیت بالا برای خود تهیه کنید تا بتوانید در شب نگران دوچرخه خود نباشید.

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات (6)

ناشناس

مرسی ممنون

جمشید صامت

سلام توقع داشتم با دیدن تیتر همه چیز درباره ترمز
با مقاله ای که کاملا از نظر فنی داخل کالیپر را و تعمیر انرا نشاندهد روبرو شوم که متاسفانه نشد

محمد

با سلام
بهترین و کم هزینه ترین ترمز دوچرخه ترمز لقمه ای یا مکانیکی است .
ترمز های دیسکی برای عموم به صرفه نیست و متاسفانه تعمیرکاران هزینه زیادی بابت تعویض روغن میگیرند و در صورت نشتی روغن کل سیستم باید تعویض بشه

فرید

دمتون گرم برای این مقاله خوب و بلند ،
زندگی باصفایی آرزومندم براتون.

    iBikeiran

    ممنون از شما?