همه چیز درباره‌ی مایع درزگیر لاستیک تیوبلس یا چسب تیوبلس

همه چیز درباره ی مایع درزگیر لاستیک تیوبلس یا چسب تیوبلس دوچرخه - آیبایک

همه چیز درباره‌ی مایع درزگیر لاستیک تیوبلس یا چسب تیوبلس

لاستیک های بدون تیوب (تیوبلس) در بین دوچرخه سواران کوهستان و جاده بسیار محبوب و پرطرفدار است. دلیلش هم این است که قطعا لاستیکی که به سختی سوراخ یا پنچر شود قطعا کار شما را راحت می کند. پس اگر می خواهید لاستیکتان را تبدیل به تیوبلس کنید باید از درزگیر تیوبلس یا چسب تیوبلس استفاده کنید. در ادامه با تبدیل لاستیک دوچرخه معمولی به تیوبلس با ما همراه باشید.

 

مایع درزگیر تیوبلس یا چسب تیوبلس چیست؟

مایع درزگیر لاستیک تیوبلس مایعی است که داخل لاستیک‌ های بدون تیوب قرار می گیرد و به ‌طور خودکار سوراخ ‌هایی که ایجاد می شوند را مسدود می ‌کند. بیشتر مایع درزگیرها از پایه لاتکس طبیعی ساخته شده اند که در هنگام قرار گرفتن در معرض هوا در داخل سوراخ خشک می شوند. ذرات معلقی در لاتکس وجود دارد (برند های مختلف از مواد مختلفی استفاده می کنند) که با لاتکس ترکیب می شوند و باعث می شود هنگام قرار گرفتن در معرض هوا غیرقابل نفوذ شود.

 

مایع درزگیر تیوبلس - آیبایک

 

چه مقدار مایع درزگیر تیوبلس نیاز دارید؟

بستگی به این دارد که لاستیک های خود را برای اولین بار قرار است تبدیل به تیوبلس کنید یا فقط برای شارژ مجدد آن ها را پر می کنید.

نقص ها و قسمت های خالی یک لاستیک جدید مقداری از مایع درزگیر را جذب می کند. بنابراین، هنگامی که برای اولین بار از این مایع استفاده می کنید، تقریباً دو برابر مایعی که برای شارژ باید تزریق کنید، استفاده می کنید.

برای یک لاستیک دوچرخه کوهستانی به چیزی حدود 100 تا 150 گرم از این مایع نیاز دارید و برای لاستیک های دوچرخه جاده از مقداری حدود 50 گرم باید استفاده کنید. البته این مقادیر گفته شده تقریبی هستند و نیاز نیست وسواس زیادی به خرج دهید. سعی کنید با مایع درزگیر یا چسب تیوبلستان با سخاوت رفتار کنید و مقدار زیادی از آن را استفاده نکنید تا هدر برود.

 

نحوه جدا کردن و نصب لاستیک یا تایر دوچرخه

 

چگونه از درزگیر تیوبلس یا چسب تیوبلس لاستیک استفاده کنیم؟

کم ‌نظم ‌ترین راه برای تزریق درزگیر یا چسب تیوبلس به لاستیک ‌ها، از طریق والف یا سوپاپ است. برای انجام این کار، باید سوپاپ یا والف را جدا کنید. سپس با استفاده از یک تزریق کننده (سرنگ) مایع را اندازه گیری کنید و پس از آن به لاستیک تزریق کنید. اگر هیچکدام از این موارد را ندارید می توانید بخشی از لاستیک را از طوقه جدا کنید و آن را داخل تایر بریزید.

 

تزریق مایع درزگیر یا چسب تیوبلس به لاستیک - آیبایک

 

اگر می خواهید از طریق والف به تایر تزریق کنید باید ابتدا قسمتی که والف قرار دارد را به پایین ترین قسمت لاستیک بیاورید. بعد از اینکه تزریق کردید چرخ را بچرخانید تا درزگیر کاملا فضای تایر را پر کند. این کار باعث می شود تا تمام قسمت تایر شما با مایع درزگیر پر شود. مایع درزگیر یا چسب تیوبلس مسابقه ای به علت ذرات بزرگی که دارند به صورت پله پله به داخل تایر تزریق می کنند.

پس از تزریق مایع درزگیر، سوپاپ یا والف را در سر جای خودش قرار دهید و لاستیک را تا فشار مشخص شده به سرعت باد کنید تا تایر به خوبی درون طوقه چفت شود. (سعی کنید بیش از حد باد نکنیدچرا که می تواند منجر به ترکیدن لاستیک شود)

 

راهنمای تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه + جدول میزان باد

 

نحوه عیب یابی و تعمیر با مایع درزگیر یا چسب تیوبلس

اگر مایع درزگیر شما به جای سفت کردن لاستیک از آن نشت می کند می توانید با استفاده از کیت تعمیر تیوبلس یا پلاگین تیوبلس آن را برطرف کنید. این مواد نوارهای لاستیکی ریزی هستند که با استفاده از یک سوزن وارد درز یا سوراخ می کنید. این نوارها با مایع درزگیر واکنش می دهند و منبسط می شوند تا جایی که درز یا سوراخ را کاملا پر کنند. اگر هم در چندین بخش یا سوراخ این مشکل را دارید، می توانید از تعدادی از این نوارها استفاده کنید.

اگر سوراخ یا حفره ایجاد شده انقدر بزرگ است که نمی توانید با کیت تیوبلس آن را تعمیر کنید، می توانید از یک تیوب معمولی استفاده کنید و آن را داخل تایر قرار دهید تا به خانه یا مکانیکی برسید. نکته ی دیگری که باید به ان توجه داشته باشید این است که گاهی اوقات طول می کشد تا پلاگین تیوبلس با مایع درزگیر تیوب واکنش بدهد. پس باید چند دقیقه منتظر بمانید تا این مواد ترکیب شوند و حفره لاستیک شما رو بپوشانند.

 

خشک شدن مایع درزگیر تیوبلس - آیبایک

 

نحوه نگهداری از مایع درزگیر یا چسب تیوبلس

به این دلیل که لاستیک های دوچرخه نازک و متخلخل هستند، درزگیر به مرور تبخیر و خشک می شود. پس باید دقت کنید که هر دو الی سه ماه مایع درزگیر را برای شارژ کردن به تایر تزریق کنید، حتی اگر حفره یا سوراخ های زیادی روی تایر ایجاد نشده باشد.

برای شارژ کردن و ریکاوری مایع درزگیر در لاستیک های دوچرخه های کوهستانی 1.5 اینچی، 50 گرم از این مایع کافیست. اگر لاستیک 2.5 تا 2.6 اینچی دارید بهتر است 100 گرم از این مایع را استفاده کنید و اگر لاستیکتان 2.7 تا 2.8 اینچی است به مقداری حدود 150 گرم نیاز دارید. هرچه حجم لاستیک افزایش پیدا می کند مقدار مورد نیاز از مایع درزگیر هم افزایش پیدا می کند و فرقی ندارد که دوچرخه کودک باشد یا بزرگسال، همه چیز به اندازه لاستیکتان بستگی دارد. اگر نخستین بار است که لاستیک دوچرخه جاده ای خود را تیوبلس می کنید 50 گرم مایع برای آن کافیست.

سعی کنید حداقل سالی یک بار لاستیک خود را به طور کامل از روی طوقه جدا کنید تا مایع درزگیر خشک شده را از تایر خارج کنید و به جای آن از یک مایع درزگیر یا چسب تیوبلس جدید استفاده کنید. رعایت این موضوع باعث می شود تا تایرهای شما خراب نشوند و عمرشان بلندتر شود.

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]