راهنمای تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه + جدول میزان باد

راهنمای کامل تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه - آیبایک

راهنمای تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه + جدول میزان باد

بزرگترین تغییری که برای بهبود عملکرد دوچرخه می توانید ایجاد کنید، خرید چرخ های سبک تر یا تعویض دنده هایتان به دنده های فانتزی نیست. در واقع، هیچ کدام از این موارد به عنوان ارتقا شناخته نمی شوند. پس لازم نیست که هزینه هایی زیادی کنید تا عملکرد دوچرخه خودتان را افزایش دهید، گاهی با تغییرات کوچک عملکردهای زیادی افزایش پیدا می کنند. تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه هم یکی از همین موارد ضروری است. تنظیم نبودن فشار باد لاستیک هایتان باعث کاهش شدید عملکرد و راحتی دوچرخه و در نهایت باعث پنچر شدن لاستیک می شوند. در ادامه نکاتی را به شما می گوییم تا راحت تر بتوانید باد لاستیک هایتان را تنظیم کنید. پس با آیبایک همراه باشید.

 

نکاتی برای تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه

 

لاستیکتان را باد بزنید

فشار مناسب لاستیک به چرخ های شما اجازه می دهد تا با سرعت بسیار زیادی بچرخند یا به آرامی حرکت کنند. لاستیک ‌های باریک نیاز به فشار هوای بیشتری نسبت به لاستیک‌ های پهن دارند. به طور مثال لاستیک‌ های دوچرخه جاده معمولاً به فشار هوای 80 تا 130 psi، لاستیک دوچرخه کوهستان به 25 تا 35 psi  و تایرهای دوچرخه هیبریدی به 40 تا 70 psi نیاز دارند.

برای یافتن فشار ایده آل لاستیک خود ابتدا فشار را بر روی وسط این محدوده ها تنظیم کنید، سپس وزن بدن خود را در نظر بگیرید. هر چه وزن شما بیشتر باشد، فشار باد تایر شما باید بیشتر باشد. به عنوان مثال، اگر یک دوچرخه سوار 74 کیلوگرمی از  فشار باد 100 psi در دوچرخه جاده ای خود استفاده کند، یک دوچرخه سوار 90 کیلوگرمی باید از فشار 120 psi و یک دوچرخه سوار 60 کیلوگرمی می تواند با فشار 80 psi رکاب بزند. حتما به این نکته دقت کنید که هرگز از فشار توصیه شده سازنده که بر روی لاستیکتان حک شده است، کمتر یا پایین تر نروید.

 

تنظیم باد لاستیک دوچرخه - آیبایک

 

فشار باد لاستیک دوچرخه خود را به طور منظم چک کنید.

هوای داخل لاستیک ها به مرور زمان نشت می کند. تایرهای بدون تیوب که به درستی تنظیم شده باشند و تایرهایی که از لوله های بوتیل (متداول ترین نوع) استفاده می کنند، به مراتب کمتر از لوله های لاتکس سبک وزن نشت می کنند. اما هوا از همه لاستیک ها خارج می شود، از چند psi در هفته تا افت شدید یک شبه! برخی از دوچرخه سواران قبل از هر سواری فشار باد لاستیک ‌ها را چک می ‌کنند و برخی دیگر هفته‌ای یک ‌بار! نکته مهم این است که به چک کردن باد لاستیک هایتان عادت کنید و به آن پایبند باشید چرا که در صورت بروز مشکل هم خودتان و هم دوچرخه آسیب می بینید.

حتما روز بعد از اینکه لاستیکتان را باد زدید باز هم فشار آن را چک کنید. دی اکسید کربن در لاستیک بوتیل بسیار محلول است (از نیتروژن و اکسیژن که 98 درصد اتمسفر ما را تشکیل می دهند بسیار کمتر است)، بنابراین مستقیماً از دیواره لوله نفوذ می کند. معمولا بعد از اینکه لاستیکتان را با گاز دی اکسید کربن باد می زنید و بعد از آن کمی رکاب می زنید نیاز به باد زدن دوباره دارند.

 

راهنمای کامل باد زدن تایر یا لاستیک دوچرخه + آموزش تصویری

 

نقطه درست را انتخاب کنید

هر چه فشار لاستیک بیشتر باشد، مقاومت غلتشی لاستیک کم تر است زیرا روی سطح صاف لاستیک های سخت تر کم تر خم می شوند و نقطه تماس کوچک تری با جاده ایجاد می کنند. اما هیچ جاده ای کاملا هموار نیست. لاستیک های دوچرخه که به درستی باد شده اند با ضربه ها مطابقت دارند و ضربه ها را جذب می کنند. باد کردن بیش از حد لاستیک ‌های دوچرخه، ضربه‌ ها را به دوچرخه سوار منتقل می‌ کند و سرعت و راحتی را از دوچرخه سوار می گیرد.

در جاده های صاف لاستیک‌ های شما ممکن است با 100 psi عملکرد بهتری داشته باشند اما در جاده‌های ناهموار، ممکن است با 90 psi عملکرد بهتری را به نمایش بگذارند. در آب و هوای مرطوب باید 10 psi کمتر از حد معمول فشار را تنظیم کنید تا کشش بهتری داشته باشید. اگر یک دوچرخه ‌سوار کوهستان هستید به خاطر داشته باشید که در حالی که دوچرخه شما به آرامی در جاده با سرعت 40 psi به راحتی حرکت می کند، ممکن است در یک مسیر با سرعت 30 psi احساس بهتری داشته باشد.

 

بیش از حد باد نزنید.

باد بیشتر همیشه بهتر نیست. مردم معمولا فکر می کنند اگر لاستیک را زیاد باد کنند، بهتر است. حداکثر فشار ذکر شده بر روی دیواره جانبی لاستیک معمولاً خیلی زیاد است، به علاوه، هیچ عاملی را که بر فشار باد تایر شما تأثیر می گذارد، مانند اندازه و زمین، در نظر نمی گیرد. به خصوص اگر اخیراً عاشق لاستیک های پهن شده اید و می‌خواهید یک سواری پر از پیچ‌ و جابجایی‌ را تجربه کنید، باید فشار لاستیک را کاهش دهید.

 

جلوگیری از پنچر شدن لاستیک دوچرخه + نکات ضروری

 

با توجه به حجم لاستیک تنظیم کنید.

اگر از یک لاستیک معمولی 23 میلی متری جاده به لاستیک های 25 یا 28 میلی متری یا از یک لاستیک دوچرخه کوهستانی 2.1 اینچی به یک لاستیک پهن تر 2.3 اینچی ارتقا پیدا می کنید، حجم تایر را به میزان قابل توجهی افزایش می دهید، بنابراین باید فشار هوا را به سمت پایین تنظیم کنید. در اینجا چند نمونه نمودار فشار لاستیک دوچرخه وجود دارد که باید در نظر بگیرید.

 

نمودار فشار تایر دوچرخه کوهستان:

 

 

لطفاً توجه داشته باشید که این نمودارهای نمونه فقط برای مثال هستند. اگر از لاستیک های بدون تیوپ استفاده می کنید می توانید بیشتر از این هم کاهش دهید مثلا در حدود 10 تا 20 درصد.

 

مراقب تلمبه های دستی باشید

اگر لاستیک های خود را با تلمبه دستی باد می کنید ، احتمالاً گیج آن ها دقیق نیست. گیج های تلمبه دستی فشار هوای داخل پمپ را اندازه گیری می کنند، نه لاستیک را! تفاوت عدد نشان داده شده در گیج و عدد واقعی فشار چیزی حدود 10 تا 20 psi است.

خبر خوب این است که اکثر تلمبه های پمپی حداقل ثابت هستند حتی اگر کاملا دقیق نباشند. بنابراین حداقل هر بار با فشار یکسانی باد می کنید. پس سعی کنید برای اطمینان خاطر بیشتر یک گیج جدا یا از پمپ استفاده کنید.

 

استفاده از تلمبه دستی برای باد زدن لاستیک دوچرخه - آیبایک

 

با فشارهای مختلف بازی کنید.

این عادی است که تایرهای جلو و عقب را به طور یکسان باد کنید. اما تعادل وزن شما 50 – 50 جلو به عقب نیست. برای دوچرخه سواران جاده‌ای، در بیشتر موارد در جلو 40 درصد و در عقب 60 درصد وزن قرار گرفته است. اما این موضوع هم می تواند متفاوت باشد.

این بدان معناست که تنظیم فشار باد تایر دوچرخه به چیزهای مختلفی از جمله انتخاب تایر و سبک سواری شما بستگی دارد، اما همچنین واضح است که نباید فشار یکسانی را در جلو و عقب تنظیم کنید. اگر وزن شما 70 کیلوگرم با توزیع وزن 40-60 باشد، این وزن در چرخ عقب 42 کیلوگرم و در جلو  28 کیلوگرم است. بنابراین منطقی است که شما باید به طور متناسب فشار کمتری را در جلو اجرا کنید.

فشار باد لاستیک را با کاهش باد تایرهای جلو و عقب، مثلاً هر کدام 5 درصد آزمایش کنید(با psi اشتباه نگیرید). به یاد داشته باشید که میزان فشار باد لاستیک جلو و عقب متفاوت باشد. تنظیم فشار باد لاستیک دوچرخه ایده آل لاستیک به شما یک سواری راحت با احساس اطمینان در پیچ ها می دهد. هنگامی که چرخ جلو در پیچ ‌های سخت، کمترین لرزش را احساس می‌کند، چند psi به لاستیک عقب اضافه کنید. میزان فشار باد جلو و عقب را با گیج اندازه ‌گیری کنید و آن را به عنوان مقادیر پایه یادداشت کنید اما به یاد داشته باشید که فشار عالی ممکن است بسته به شرایط زمین و آب و هوا تغییر کند.

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]