راهنمای تعمیر و رفع مشکلات و صداهای ترمزهای دیسکی

راهنمای تعمیر و رفع مشکلات و صداهای ترمزهای دیسکی

ترمزهای دیسکی دوچرخه، قدرت ترمز قابل اعتماد و پرقدرت را حتی در آب و هوای مرطوب و بارانی برای ما مهیا می کنند. اما همانطور که ترمزهای دیسکی قابل اعتماد هستند، اگر به درستی نصب یا نگهداری نشوند، می توانند خراب شوند و سر و صدای زیادی ایجاد کنند.

صدای گاه به گاهی که از ترمزهای دیسکی خارج می شود طبیعی است و جای نگرانی نیست. اگر از روی دست انداز یا چاله رد شوید یا در باران گرفتار شوید، باید انتظار شنیدن مقداری صدا را داشته باشید. بیشتر اوقات، سر و صدای ترمزها خود به خود خاموش می شوند اما اگر ترمزهای شما پس از چند بار رکاب زدن همچنان صدا ایجاد می کنند، ممکن است لنت ها یا دیسک های دوچرخه تان کثیف باشد.

یکی دیگر از صداهای رایج ترمز دیسکی، صدای دینگ پس از فرود از یک سرازیری طولانی است. علت دقیق این صدا ممکن است متفاوت باشد. دیلان استاکی، نماینده روابط عمومی شیمانو، می گوید که این صدا ناشی از تغییر شکل موقت حرارتی دیسک ها است. مدیر بازاریابی فنی SRAM، بروکلین فاولر هم همین دلیل را گفت. آن ها اظهار داشتند که این صدا ناشی از “حرارت موقت دیسک است که با سرد شدن دیسک از بین می رود.”

هنگامی که ترمزهای دیسکی به درستی تنظیم می شوند، هر گونه صدایی باید جزئی و موقت باشد. پس از چند لحظه که روی زمین صاف رکاب می زنید، سیستم ترمز خنک می شود و دوباره ساکت می شود. با این حال، اگر تقریباً هر بار که از ترمز استفاده می‌کنید این صدا را می شنوید یا اگر صدا برای چند دقیقه و نه چند ثانیه به گوش می ‌رسد، نشانه این است که ترمزهای شما با مشکل رو به رو شده اند.

برای شروع عیب یابی باید نوع سیستم ترمز دیسکی دوچرخه خود را بشناسید. به طور کلی سه نوع ترمز دیسکی وجود دارد.

 

مشکلات ترمزهای دیسکی دوچرخه - آیبایک

 

هیدرولیک

سیستم کاملا هیدرولیک، که بیشتر در دوچرخه های متوسط ​​​​و رده بالا یافت می شود. این سیستم از یک شیلنگ هیدرولیک از شیفتر ترمز تا لنت استفاده می کند.

 

کابل فعال (دیسک مکانیک)

این ترمزها (همچنین به عنوان ترمزهای دیسکی مکانیکی نیز شناخته می شوند) اغلب در دوچرخه های مقرون به صرفه یافت می شوند. ترمزهای دیسکی با کابل می توانند بسیار ارزان تر از سیستم های هیدرولیک باشند. این سیستم ها به جای سیستم هیدرولیک، به کابل ها و محفظه ترمز استاندارد متکی هستند.

 

کابل-هیدرولیک (دیسک مکانیک/هیبریدی)

جدیدترین مدل ترمزهای دیسکی، ترمز دیسکی مکانیکی/هیبریدی است. این ترمزهای هیبریدی که معمولاً به عنوان تقویت کردن دوچرخه‌ های دارای ترمز دیسکی مکانیکی مورد استفاده قرار می گیرند، گاهی اوقات در دوچرخه‌های جدید هم یافت می ‌شوند. این سیستم از همان شیفترهای ترمز و محرک کابل مانند ترمز دیسکی مکانیکی استفاده می کند اما به جای کشیدن بازوی روی کالیپر که به طور مکانیکی لنت های ترمز را به دیسک فشار می دهد، یک سیستم هیبریدی یک پیستون هیدرولیک را در کالیپر ترمز فعال می کند تا آنها را به حرکت درآورد.

 

چگونه سر و صداهای غیرعادی دوچرخه را برطرف کنیم؟

 

صفحه دیسک و کالیپرهای ترمز خود را سفت کنید

اگر صفحه دیسک یا کالیپر ترمز شما با مشخصات گشتاور مشخص شده محکم نشده باشد، ممکن است صدای زنگ مانند بشنوید. پیچ و مهره هایی که به اشتباه سفت شده باشند نیز تراز مناسب صفحه و کولیس را بر هم می زنند.

صفحه های سبک و استاندارد از یک قفل منفرد برای محکم کردن آن ها به توپی چرخ استفاده می کنند. این صفحه ها معمولاً به 40 نیوتن متر گشتاور نیاز دارند و در دو نوع قفل خارجی و داخلی طراحی شده اند. هر دو این قفل ها یکسان کار می کنند و اغلب می توان آن ها را تعویض کرد.

قفل‌ های خارجی معمولاً در دوچرخه‌ کوهستان استفاده می شوند و از یک ابزار پایه (معمولا فرنچ مانند) برای سفت کردن یا جدا کردن آنها از فریم استفاده می‌ کنند. قفل های داخلی در دوچرخه های جاده ای رایج تر است. مشخصات قفل ها به آن ها اجازه می ‌دهد تا روی قاب ‌ها و دوشاخ هایی با فاصله‌ های تنگ (مانند دوچرخه‌ های جاده) استفاده شوند. قفل های داخلی از ابزار و رابطی مشابه با ابزار قفل کاست Shimano و SRAM برای سفت کردن یا برداشتن استفاده می کنند.

اگر دوچرخه شما از صفحه دیسک شش پیچی استفاده می کند، باید پیچ ​​ها را به تدریج و به شکل ستاره ای سفت کنید. با سفت کردن یک پیچ شروع کنید و سپس به سمت پیچ مقابل بروید و همیشه از هر شش پیچ صفحه دیسک استفاده کنید و همیشه پیچ ها را با مشخصات گشتاور ذکر شده محکم کنید.

 

تراز ضعیف کولیس و نحوه رفع آن

یکی از دلایل رایج ایجاد صدا در ترمزهای دیسکی، ساییدگی صفحه دیسک و کالیپر ترمز است که به دلیل تراز نبودن این دو قسمت است. اگر به داخل کالیپر ترمز خود نگاه کنید، به راحتی می توانید ببینید که آیا صفحه دیسک بین لنت ها قرار دارد یا خیر! اگر صفحه دیسک آنقدر بالانس نباشد که دائماً با یکی از لنت ها تماس پیدا کند، باعث ایجاد صدا و ساییدگی ترمز می شود.

 

بستن پیچ دیسک - آیبایک

 

نکاتی در مورد تنظیم ترمزهای دیسکی مکانیکی

اگر دوچرخه شما از ترمزهای دیسکی مکانیکی استفاده می کند، مهم است بررسی کنید که آیا ترمزهای شما از هر دو لنت استفاده می کنند یا فقط فشار به سمت یک لنت است. ساده ترین راه برای بررسی این موضوع این است که به داخل کالیپر ترمز خود نگاه کنید (همان روشی که صفحه ترمز را بررسی می کنید) و ترمز را فشار دهید.

اگر فقط یکی از لنت ها حرکت کند (در سیستم های مکانیکی)، روش تراز کردن دیسک شما کمی متفاوت خواهد بود. سعی کنید کالیپر را طوری قرار دهید که لنت ثابت ترمز تا حد امکان به دیسک نزدیک باشد بدون اینکه مالش یا صدا ایجاد شود. این امر به هر دو لنت ترمز اجازه می دهد تا هنگامی که ترمز می گیرید، کامل و یکنواخت با صفحه دیسک تماس پیدا کنند.

 

کولیس را در مرکز قرار دهید

ابتدا دو پیچ ثابت کالیپر را که کالیپر ترمز را روی فریم یا دوشاخ شما ثابت نگه می‌ دارند، کمی باز کنید. لازم نیست آن ها را به طور کامل باز کنید، فقط کافی است کولیس کمی فضای آزاد داشته باشد. در مرحله بعد، چرخ را بچرخانید و به آرامی اهرم ترمز را فشار دهید تا چرخ متوقف شود. بدون رها کردن اهرم ترمز، دو پیچ کالیپر را دوباره ببندید. چرخ را بچرخانید و کار خود را بررسی کنید. اگر قطعات هنوز کاملاً در مرکز قرار ندارند، ممکن است لازم باشد کولیس را شل کنید و این مراحل را دوباره تکرار کنید.

این فرآیند به کولیس اجازه می دهد تا خود را مجدداً با صفحه دیسک هماهنگ کند. اغلب اوقات، این روش ساده صدای ترمز دیسکی را حل می کند. هنگامی که انجام این کار را تمرین کردید، این فرآیند تنها یک یا دو دقیقه از وقت شما را خواهد گرفت. این حرکت ارزش وقت گذاشتن را دارد تا مطمئن شوید که کولیس های شما به درستی تراز شده اند. این موضوع به اطمینان از سایش یکنواخت لنت ترمز کمک می کند که عمر لنت و صفحه دیسک شما را طولانی تر می کند.

 

نحوه قرارگیری دیسک و کالیپر ترمز - آیبایک

 

ممکن است صفحه دیسک خمیده شده باشد

اگر کالیپر خود را تراز کرده اید و هنوز هم ساییدگی وجود دارد، ممکن است مشکل از صفحه دیسک خمیده باشد. این مشکل معمولاً زمانی اتفاق می افتد که دوچرخه خود را به چیزی تکیه دهید و متوجه نباشید که صفحه دیسک شما نیز با آن تماس برقرار می کند. قرار دادن دوچرخه خود در داخل ماشین، یکی دیگر از راه های آسان برای خم شدن صفحه دیسک شما است. علیرغم اینکه صفحه دیسک های فلزی از فولاد ساخته شده اند اما برای تحمل نیروی جانبی ناهموار طراحی نشده اند.

برای تعمیر صفحه دیسک خم شده، باید با دقت و حوصله قسمت خم شده آن را پیدا کنید. ساده ترین راه برای انجام این کار این است که به آرامی صفحه را در کالیپر ترمز بچرخانید و به زمانی که صدا می دهد دقت کنید. به داخل کولیس نگاه کنید تا ببینید صفحه به کدام پد لنت ساییده شده است. سپس چرخ را به عقب بچرخانید تا قسمت خم شده صفحه دیسک از کولیس خارج شود. در مرحله بعد، از ابزار روتورترینگ استفاده کنید (این ابزار به سختی در ایران پیدا می شود پس بهتر است از یک مکانیک بخواهید به صورت سنتی این کار را برای شما انجام دهد) تا آن را از کنار کولیسی که برخورد می کند، خم کنید. مراقب باشید که نیروی زیادی وارد نکنید زیرا صفحه دیسک به سمت دیگر خم می شود.

اگر صفحه دیسک شما در چندین قسمت خم شده باشد، بهتر است آن ها را صاف نکنید چرا که کارایی خود را از دست داده اند، پس بهتر است به فکر خرید یک صفحه دیسک جدید باشید.

 

لنت ها و دیسک های کثیف

اگر هر بار که از ترمزهایتان استفاده می کنید صدا می دهند و همچنین متوجه کاهش قدرت ترمز شده اید، احتمال زیادی وجود دارد که لنت های شما کثیف شده باشند. این مشکل می تواند با استفاده از مقداری چربی زدا یا روان کننده حل شود.

هنگام استفاده از روغن ها و روان کننده ها یا چربی زداها مراقب خودروی دوچرخه تان باشید. از اسپری کردن روان کننده ها و چربی زداها خودداری کنید چرا که ذرات اسپری شده به راحتی و به طور تصادفی می توانند بر روی خودروی شما بنشینند.

ما توصیه می کنیم از برس برای تمیز کردن استفاده کنید. برس به شما این امکان را می دهد که چربی زدا را با دقت روی زنجیر، چرخ دنده ها و حلقه های زنجیر بمالید. بعد از چربی زدایی باید چربی زدای مانده بر روی قطعات و کثیفی ها را بشویید. سپس زنجیر خود را خشک کنید و از یک روان کننده با کیفیت بالا استفاده کنید تا مطمئن شوید که قطعات به درستی کار خواهند کرد.

ساده ترین راه برای حل این مشکل، تمیز کردن دقیق صفحات دیسک و کالیپرهای ترمز با ایزوپروپیل الکل است. این پاک کننده برای محصولات اورجینال SRAM  و Shimano توصیه می شود. اگر لنت هایتان را به تازگی تعویض کردید یا نو هستند، بهتر است همیشه از این ترفند استفاده نکنید. پیشنهاد می ‌کنیم پس از امتحان کردن یکی دو بار از این ترفند، لنت پدهای جدید را امتحان کنید.

 

صاف کردن صفحه دیسک دوچرخه - آیبایک

 

زمان تعویض لنت ها

لنت های ترمز فرسوده می توانند سر و صدای زیادی ایجاد کنند، به خصوص اگر تا قسمت صفحه پشتی فلزی فرسوده شده باشند.

بهتر است به طور منظم وضعیت لنت های ترمز خود را با نگاه کردن به داخل کالیپر یا با برداشتن چرخ بررسی کنید. اگر هیچ ماده ای را روی لنت نمی بینید، زمان تعویض آن فرا رسیده است. هنگام نصب یک ست جدید، حتما صفحه دیسک خود را از نظر سایش نیز بررسی کنید و هم آن و هم کولیس را با دقت تمیز کنید. این کار به جلوگیری از انتقال هر گونه آلودگی و کثیفی به جا مانده از قبل به لنت های جدید کمک می کند.

هنگام تعویض لنت، باید نوع ترکیب لنت ترمز مورد استفاده خود را نیز در نظر بگیرید. سه نوع لنت وجود دارد و همه آن ها مزایا و معایب مشخصی دارند.

 

لنت های رزینی (ارگانیک)

اگر با ترمزهای پر سر و صدا مشکل دارید، لنت های رزینی برای شما مناسب هستند. این لنت ها یک قدرت اولیه مناسب دارند و برای عملکرد خوب نیازی به گرم کردن ندارند. نکات منفی اصلی لنت های رزینی یا ارگانیک افزایش نرخ سایش آن ها در شرایط خاکی یا گلی است. بعلاوه، در سرازیری های خیلی طولانی بیشتر مستعد ضعیف شدن ترمز هستند.

 

لنت های متخلخل (فلزی)

این لنت ‌ها معمولاً دوام بیشتری نسبت به لنت های ارگانیک دارند، بنابراین برای دوچرخه‌ سواران کوهستان، شن سواران و دوچرخه‌ سواران سایکلوکراس که اغلب در شرایط سخت رکاب می زنند، مناسب هستند. همچنین در سرازیری ها و فرودهای طولانی در برابر کم شدن کارایی و قدرت ترمز مقاومت بیشتری دارند. نقطه ضعف اصلی آن ها این است که نسبت به لنت های ارگانیک پر سر و صداتر هستند. لنت های فلزی قبل از اینکه بهترین عملکرد خود را داشته باشند به زمان بیشتری برای گرم شدن نیاز دارند.

 

راهنمای کامل ترمزهای دیسکی دوچرخه + روش طلایی افزایش طول عمر دیسک

 

لنت های نیمه فلزی

لنت های نیمه فلزی تقریبا در بین این دو لنت قرار می گیرند و از لحاظ قیمتی هم گران ترین انتخاب هستند. مزایای این لنت شامل قدرت توقف بهتر در فرودهای طولانی در مقایسه با پدهای ارگانیک و عملکرد بی صداتر نسبت به لنت های فلزی است.

 

روغن هیدرولیک خود را تعویض کنید

این مرحله منحصر به سیستم ترمزهای دیسکی هیدرولیک است. اگر ترمزهای مکانیکی دارید، از این قسمت صرف نظر کنید.

فرض کنید آخرین فردی که روغن ترمزهای شما را تخلیه کرده است، سیستم را با مایع هیدرولیک بیش از حد پر کرده است. در این حالت ممکن است شکاف کوچکتری بین لنت ها و صفحه دیسک ایجاد شود. تشخیص این مسائل در خانه می تواند سخت باشد. اگر راه حل های گفته شده در این مطلب را تست کرده اید یا فکر می کنید نمی توانید خودتان آن ها را انجام دهید، بهتر است دوچرخه خود را پیش یک مکانیک یا دوچرخه فروشی ببرید.

اگر خودتان روغن هیدرولیک خود را تخلیه می ‌کنید، حواستان به راهنمای سازنده ترمز باشد. هر برند نکات و اموزش های خاص خودش را دارد که می توانید در یوتیوب یا سایت های دیگر به دنبال آن بگردید. همچنین در قسمت مجله اینترنتی ما هم می توانید آموزش های مختلف را ببینید.

 

تعویض روغن هیدرولیک دوچرخه - آیبایک

 

مشکل می تواند از فریم باشد نه ترمز

اگر همه موارد گفته شده در این مقاله را امتحان کرده اید و تاکنون هیچ کمکی به شما نکرده است، وقت آن است که بدنه یا دوشاخ دوچرخه خود را بررسی کنید. هنگام تنظیم تراز کولیس، لنت و صفحه دیسک، پایه‌ های فریم (که کولیس به آن وصل می‌ شود) باید به اندازه کافی آماده شوند تا اطمینان حاصل شود که همه چیز به خوبی سر جایش قرار می ‌گیرد.

معمولاً این کار در کارخانه توسط تولیدکننده ها انجام می شود. گاهی اوقات مواد اضافی روی پایه‌ ها در حین کار به طور کامل حذف نمی ‌شوند یا پایه ‌های ترمز به‌ درستی در حین رنگ ‌آمیزی پوشانده نمی‌ شوند. گاهی اوقات ممکن است خط تولید ضعیف عمل کند.

بهترین راه حل برای این موضوع این است که دوچرخه خود را جایی ببرید که تعمیرات دوچرخه انجام می دهند. اکثر مغازه های دوچرخه فروشی هم می توانند این خدمات را انجام دهند اما ضرری ندارد که از قبل تماس بگیرید و این موضوع را بپرسید. متخصصان تعمیر هر گونه مواد اضافی را از پایه جدا می کنند تا اطمینان حاصل کنند که کولیس های شما همسطح با دیسک قرار می گیرد.

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]