راهنمای کامل باد زدن تایر یا لاستیک دوچرخه + آموزش تصویری

راهنمای کامل باد زدن تایر یا لاستیک دوچرخه + آموزش تصویری

اگر لاستیک شما پنچر شده است، قبل از سوار شدن مجدد باید بدانید که چگونه آن را باد کنید و باد زدن لاستیک دوچرخه را به خوبی بلد باشید. کار سختی نیست اما برای انجام این کار به یک تلمبه یا پمپ نیاز دارید. معمولاً می ‌توانید این پمپ ها را در مکانیکی های ماشین و موتور سیکلت پیدا کنید یا می ‌توانید یک تلمبه دستی بخرید تا همراه خود داشته باشید. یک پمپ دوچرخه خوب ارزش اینکه پول خود را خرج کنید دارد.

 

چرا باید تایرها یا لاستیک های دوچرخمو باد بزنم؟

لاستیک‌ های بادی برای افزایش کیفیت سواری چرخ های سخت یا بدون باد طراحی شدند. هوای داخل تایر دوچرخه به عنوان فنر عمل می‌ کند و سیستم تعلیق دوچرخه را برای بهبود می بخشد و به لاستیک اجازه می‌ دهد تا با زمین برخورد معقول تری داشته باشد و کشش و چسبندگی بهتری ایجاد کند.

باد زدن لاستیک ها یک کار کوتاه و مختصر است که لذت سواری شما را چند برابر می کند. فشار نامناسب تایر بر نحوه دوچرخه سواری شما تأثیر منفی می گذارد و همچنین می تواند دوچرخه شما را مستعد پنچری کند.

 

چگونه لاستیک یا تایر دوچرخه را باد بزنیم؟

1) پمپ یا تلمبه دوچرخه را آماده کنید!

لاستیک دوچرخه بسته به نوع دوچرخه شما دارای یک سوپاپ یا والف Presta (پرستا) یا یک والف شریدر (Schrader) خواهد بود. اگر مطمئن نیستید که برای شما از کدام نوع است کافیست نگاهی به عکس زیر بیندازید تا تفاوت هر یک را متوجه شوید.

هنگامی که فهمیدید با چه نوع سر سوپاپ یا سروالفی سر و کار دارید، مطمئن شوید که پمپ دوچرخه با سوپاپ شما سازگار است. اکثر پمپ های دوچرخه با سوپاپ شیرهای شریدر کار می کنند. اگر لاستیک دوچرخه شما دارای شیر پرستا است، ممکن است به یک افزونه اضافی برای باد کردن نیاز داشته باشید. می توانید از پمپ یا تلمبه استفاده کنید. در زیر نحوه پمپاژ لاستیک دوچرخه با هر دو پمپ را توضیح می دهیم.

 

انواع سوپاپ لاستیک دوچرخه - آیبایک

 

نکات باد زدن لاستیک دوچرخه

– والف های پرستا را سوپاپ فرانسوی، مسابقه ای و سوزنی نیز می نامند.

– همه والف های پرستا دارای شفت رزوه ای نیستند. برخی از آن ها فلز صاف یا لاستیک هستند.

– والف های پرستا طول های مختلفی دارند. هرچه طوقه های شما عمیق ‌تر باشد، شیرها باید ارتفاع بیشتری داشته باشند.

– والف شریدر همان سوپاپ خودروست و گاهی به آن ها سوپاپ آمریکایی نیز می گویند.

– والف ها معمولا با درپوش های پلاستیکی تعبیه می شوند. این درپوش ها کمی محافظت و ظاهری کامل را به دوچرخه‌تان اضافه می کنند. اما بسیاری از دوچرخه ‌سواران ترجیح می ‌دهند از آن ها استفاده نکنند، زیرا وقتی درپوش ها از قبل برداشته شده‌اند، باد کردن لاستیک ها راحت تر انجام می شود.

 

2) فشار لاستیک مورد نیاز برای دوچرخه خود را تعیین کنید

لاستیک دوچرخه خود را بیش از حد یا کم باد نکنید. برای تعیین حداقل و حداکثر فشار توصیه شده تایر که بر حسب psi اندازه گیری می شود، به دیواره جانبی لاستیک دوچرخه خود نگاه کنید.

قاعده کلی این است که تایرهای دوچرخه جاده به psi بالاتری نسبت به تایرهای دوچرخه کوهستانی یا هیبریدی نیاز دارند. به طور کلی، psi 80-130  برای دوچرخه های جاده ای، 40-70 psi برای دوچرخه های کروزر یا لاستیک های هیبریدی و 25-35 psi برای دوچرخه های کوهستانی توصیه می شود.

 

میزان باد تایر - آیبایک

 

3) درپوش را جدا کنید

هر دو والف پرستا و شریدر معمولاً دارای درپوش های پلاستیکی هستند که باید آن ها را بردارید. حتماً درپوش را در جایی قرار دهید که گم نشود، مانند جیب شلوارتان. هدف از درپوش لاستیکی این است که کثیفی یا زباله را وارد دهانه سوپاپ نکند.

اگر سوپاپ پرستا دارید، مهره قفل را باز کرده و درپوش سوپاپ را بردارید. سوپاپ پرستا را چندین دور بچرخانید تا سوپاپ قبل از اتصال پمپ باز شود. اگر سوپاپ شریدر دارید، لازم نیست این مرحله را انجام دهید.

 

درپوش سوپاپ لاستیک دوچرخه - آیبایک

 

4) پمپ را روی سوپاپ قرار دهید

چند نوع تلمبه دوچرخه وجود دارد. تلمبه دستی معمولی یک گزینه عالی برای استفاده در خانه شما است و هر زمان که نیاز به باد کردن لاستیکتان داشتید در دسترس است. به طور کلی، تلمبه های دستی ظرفیت بالاتری دارند و می توانند تایرها را تا فشار 160 psi (که معمولا استفاده می شود) به راحتی باد کنند.

تلمبه های قابل حمل را می توانید هنگام دوچرخه سواری یا داخل ماشین خود به همراه داشته باشید. اگر دوچرخه‌ سوار مسافت‌ های طولانی، دوچرخه‌ سوار معمولی یا انفرادی هستید، یک پمپ دستی انتخاب ارزشمندی برای شماست.

بیشتر اوقات، هر دو مدل تلمبه دارای دو سوراخ نازل هستند که برای هر دو شیر پرستا و شریدر کاربرد دارند. با انتخاب نازل صحیح و فشار دادن آن بر روی سوپاپ، سر تلمبه را روی سوپاپ قرار دهید.

 

5) اهرم تلمبه را بالا بکشید

اکنون که تلمبه روی سوپاپ است، تقریباً زمان شروع پمپاژ است. اکثر تلمبه های دوچرخه دارای اهرمی هستند که باید 90 درجه چرخانده شود. دستورالعمل های این فرآیند بسته به تلمبه متفاوت است، بنابراین نحوه استفاده از تلمبه خود را یاد بگیرید.

 

6)  تایر را باد کنید

اکنون که تلمبه به طور ایمن به سوپاپ لاستیک دوچرخه وصل شده است، زمان پمپاژ است! این مرحله را خودتان باید تجربه کنید. برای باد زدن لاستیک دوچرخه کف پاها را روی دو طرف تلمبه قرار دهید و با هر دو دست شروع به پمپاژ کنید.

برای تلمبه دستی قابل حمل، از یک دست برای نگه داشتن نازل روی سوپاپ و از دست دیگر برای پمپ کردن استفاده کنید. همه پمپ های قابل حمل دارای گیج فشار نیستند، اما توصیه می کنیم گیج فشار سنج داشته باشید، زیرا دست زدن به تایر بهترین راه برای تعیین فشار لاستیک نیست.

 

باد زدن لاستیک دوچرخه - آیبایک

 

7) تلمبه را از سوپاپ جدا کنید

اهرم تلمبه را به سمت پایین فشار دهید. سپس، نازل را از سوپاپ جدا کنید. توجه داشته باشید که هنگام جدا کردن تلمبه ممکن است صدای خروج کمی هوا را بشنوید. این موضوع کاملاً طبیعی است و فشار لاستیک تغییر نمی کند.

 

8) اگر بیش از حد باد زدید، مقداری از هوا را خارج کنید تا به PSI صحیح برسید

سوپاپ را باز کنید تا هوای کافی خارج شود. با باز بودن مهره قفل برای سوپاپ پرستا، سوپاپ را فشار دهید تا هوای کافی خارج شود.

 

نحوه جدا کردن و نصب لاستیک یا تایر دوچرخه

 

9)  سوپاپ را ببندید

درپوش پلاستیکی را روی دریچه سوپاپ شریدر قرار دهید. برای سوپاپ پرستا، مهره قفل را ببندید و سپس درپوش پلاستیکی را دوباره روی آن قرار دهید. اگر لاستیک را با پارامترهای psi صحیح باد کرده اید، تایر باید سفت به نظر برسد.

 

سوالات متداول نحوه باد زدن تایر دوچرخه

چگونه می توانم بفهمم سوپاپ تایر دوچرخه من چه مدلیست؟

یک سوپاپ پرستا دارای یک مهره قفل در بالای میل سوپاپ برای باز و بسته کردن آن است. بسته به تلمبه دوچرخه خود، ممکن است به افزودنی سوپاپ پرستا نیاز داشته باشید. به طور معمول، دریچه های پرستا در دوچرخه های جاده و دوچرخه های کوهستان یافت می شوند. دریچه های پرستا به طور متوسط ​​باریک تر هستند.

سوپاپ شریدر معمولاً در دوچرخه های BMX یافت می شود. این سوپاپ همان نوع سوپاپ هایی است که روی لاستیک های خودرو یافت می شود. اکثر تلمبه های دوچرخه روی سوپاپ شریدر بدون هیچ افزودنی کار می کنند.

 

انواع سوپاپ تایر دوچرخه - آیبایک

 

فشار لاستیک من باید چقدر باشد؟

حداقل و حداکثر psi باید در کنار تایر دوچرخه شما نوشته شده باشد. مطمئن شوید که توصیه های سازنده را برای تعیین psi صحیح اجرا می کنید.

به طور کلی، برای باد زدن لاستیک دوچرخه فشار لاستیک توصیه شده 80-130 psi برای دوچرخه های جاده ای، 40-70 psi برای دوچرخه های کروز یا لاستیک های هیبریدی و 25-35 psi برای دوچرخه های کوهستانی یا شهری است. برای اینکه فشار باد لاستیک را برای خود تعیین کنید، وزن خود را در نظر بگیرید. اگر سبک وزن هستید، پایین ترین محدوده psi را اجرا کنید و اگر وزنتان زیاد است، بالاترین درجه psi را اعمال کنید.

 

جلوگیری از پنچر شدن لاستیک دوچرخه + نکات ضروری

 

چند وقت یکبار باید فشار باد لاستیک دوچرخه خود را چک کنم؟

اینکه هر چند وقت یکبار فشار باد لاستیک خود را باید چک کنید به تعداد دفعات دوچرخه سواری شما بستگی دارد. صرف نظر از اینکه چند بار سوار می شوید، اگر کنترل فشار باد لاستیک خود را به یک عادت تبدیل کنید، به دوچرخه سواری شما کمک می کند. برخی افراد قبل از هر سواری فشار باد لاستیک ها را چک می کنند. برخی دیگر به صورت هفتگی باد لاستیک خود را چک می کنند.

 

آیا می توان در صورت باد کردن زیاد تایر باد اضافه آن را خالی کرد؟

بله، شما می توانید. اگر به طور تصادفی لاستیک دوچرخه را بیش از حد باد کردید، می توانید به راحتی مقداری از هوا را خارج کنید تا زمانی که به psi صحیح برسید. برای سوپاپ های شریدر، سوپاپ لاستیک دوچرخه را با ناخن فشار دهید تا هوای کافی خارج شود. برای سوپاپ پرستا، مهره قفل را باز کرده و روی شیر فشار دهید تا هوای کافی خارج شود.

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظرات (4)

۲۸راست

خیلی به کارم اومد

پرویز

سلام تیوپ باد زده شد باعث شد لاستیک از کنار رینگ دوجرخه دربیاد باد رو کم کردم که درست بشه نشد لطفا راهنمایی کنید

نظر خود را بنویسید