چرا هنگام دوچرخه سواری باید از عینک آفتابی دوچرخه سواری یا UV استفاده کرد؟

چرا باید از عینک آفتابی دوچرخه سواری یا عینک UV استفاده کرد؟

چرا هنگام دوچرخه سواری باید از عینک آفتابی دوچرخه سواری یا UV استفاده کرد؟

استفاده از عینک های آفتابی دوچرخه سواری یا uv برای هر کسی که دوچرخه سواری می کند واجب است، حتی اگر برای یک دوچرخه سواری معمولی بیرون بروید. آن ها نه تنها به محافظت از چشمان شما در برابر نور خورشید کمک می کنند، بلکه دیدتان را بهتر و رکاب زدن را برای شما راحت تر می کنند، به خصوص اگر نور خورشید شدید باشد. به علاوه، هنگامی که از عینک استفاده می کنید چشمانتان در برابر حشرات محافظت می شوند.

عینک آفتابی که مناسب شما باشد هرگز نمی ‌لغزد، جابجا نمی شود و از چشم‌ های شما در برابر انواع آسیب‌ ها محافظت می‌ کند. در این مطلب درباره آسیب های ناشی از استفاده نکردن عینک دوچرخه سواری، مواردی که باید هنگام خرید عینک به آن ها توجه کنید تا از چشمانتان به خوبی محافظت شود و کارهایی که شرکت های سازنده این عینک ها انجام می دهند تا کیفیت عینکشان بهتر شود را مورد بررسی قرار می دهیم.

 

توصیه‌هایی از دوچرخه سواران حرفه‌ای جهان به افراد تازه کار

 

چرا هربار که دوچرخه سواری می کنید باید از عینک UV مخصوص دوچرخه سواری استفاده کنید؟

قطعا می دانید که قرار گرفتن در معرض نور خورشید چقدر برای پوست شما مضر است. به همین دلیل است زمانی که بیرون می روید باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. پس باید بدانید که آفتاب بیش از حد می تواند به همان اندازه برای چشمان شما هم مضر باشد.

نقش اصلی عینک آفتابی دوچرخه سواری یا uv محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش است. بیشتر نور فرابنفش توسط قرنیه جذب می‌ شود اما زمانی که بیش از اندازه در معرض این اشعه قرار می گیرید، از قرنیه عبور می‌ کند و به ساختارهای داخلی چشم آسیب می‌ رساند.

دوچرخه‌ سوارانی که از محافظ چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش استفاده نمی‌ کنند، در قسمت پوشش سفید و شفاف چشم دچار مشکل پینگکولا و ناخنک می شوند. پینگکولا یک رسوب زردرنگ است که از پروتئین، چربی یا کلسیم ساخته می شود. ناخنک هم بر اثر رشد قسمت گوشتی پینگکولا ایجاد می شود. ناخنک باعث می شود که بینایی شما آسیب ببیند و در موارد حاد منجر به جراحی شود.

 

دوچرخه سوار با کلاه و عینک دوچرخه سواری - آیبایک

 

اگر در محیط های برفی یا نزدیک بخش هایی که آب دارد مثل رودخانه و دریاچه دوچرخه سواری می کنید، استفاده نکردن از عینک می تواند منجر به فوتوکراتیت شود. فوتوکراتیت یک بیماری دردناک و موقتی است که به خاطر قرار گرفتن در معرض انعکاس UV برف، یخ، ماسه یا آب ایجاد می شود. پس باید از این عینک ها هم در زمستان و هم در تابستان استفاده کنید.

باید بدانید که مشکل آب مروارید و دژنراسیون ماکولا به سن شما بستگی دارد. شما نباید تا 70 سالگی نگران این مسائل باشید، اما افرادی که از عینک استفاده نمی کنند و همیشه در حال دوچرخه سواری هستند ممکن است در سنین پایین تر هم با این مشکلات رو به رو شوند. پس زمانی که دوچرخه سواری می کنید فقط به خودتان نگویید که مدت کوتاهی با دوچرخه شهری خودم رکاب می زنم و تازه هیچ مشکلی هم برایم تا الان پیش نیامده، بلکه باید بدانید نور آفتاب در بدن شما جمع می شود و به مرور زمان خودش را نشان می دهد.

عینک های آفتابی به عنوان محافظی در برابر چشمان شما عمل می کنند. دوچرخه سواران زمانی که در معرض زیاد اشعه ی ماورا بنفش قرار می گیرند ممکن است به سرطان سلول های بازال (تومورهای غیرمتاستاتیک پوستی) مبتلا شوند. این بیماری بیشتر در پلک ها ایجاد می شود.

علاوه بر این، قرنیه (لایه بیرونی شفاف و محافظ چشم شما) در برابر ورود کوچک ترین ذرات نیز حساس است. وقتی در مسیرهای پر گرد و غبار دوچرخه سواری می کنید یا باد زباله‌ ها را به سمت شما هدایت می کند، کوچکترین گرد و غبار یا خاک حتی به اندازه یک میلی متر، می‌تواند منجر به عفونت چشم هایتان بشود. کثیفی، گرد و غبار و آلرژن‌های موجود در هوا نیز می ‌تواند باعث خشکی و خارش چشم ‌ها شود که تمرکز شما را می گیرد و سرعت شما را کاهش دهد.

 عینک 3 لنز کاپریولو مدل XQ-448
عینک دوچرخه سواری 3 لنز کاپریولو مدل XQ-448

مهم ترین ویژگی های عینک های آفتابی دوچرخه سواری چیست؟

اولین و مهم ترین ویژگی که یک عینک دوچرخه سواری باید داشته باشد، محافظت در برابر اشعه ماورا بنفش است. شما باید به دنبال لنزهایی باشید که تا 90 درصد اشعه UV را جذب کنند. پس باید به برچسب اطلاعات روی عینک دقت کنید که حتما عبارت “جذب UV تا 400 نانومتر” یا “UV 400” بر روی آن درج شده باشد.

دو نوع اشعه ماوراء بنفش وجود دارد که باید نگران آن بود. اولی UVA است که با پیری پوست ارتباط دارد و دومی UVB است که با سوزش پوست مرتبط است. عینک آفتابی محافظت شده با UV 400  هر دو نوع را مسدود می کند.

لزوما هرچه رنگ لنز یا شیشه عینکتان تیره تر باشد، محافظت بهتری از چشمتان نمی کند. اینکه تا چه حد شیشه عینک شما تیره باشد کاملا سلیقه ای است. رنگ‌ های خاص می ‌توانند کنتراست را در شرایط خاص بهبود ببخشند، اما تیرگی هیچ تأثیری در محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش ندارد. شما می توانید لنزهای شفافی را پیدا کنید که UV 400 دارند.

 

دوچرخه سوار با عینک سراسری uv دوچرخه - آیبایک

 

اگر دوست دارید که از لنزها یا شیشه های تیره استفاده کنید، لنزها باید پلاریزه باشند. پلاریزاسیون پوششی در بالای لنز است که از بازتاب نور از سطوح جلوگیری می کند. کاری که این پوشش انجام می دهد این است که تابشی که قرار است از زوایای مختلف به چشم شما برخورد کنند را مسدود می کند تا چشمتان راحت باشد.

دوچرخه سواران حرفه ای اکثرا از عینک های شیلد دار استفاده می کنند. بیشتر این عینک ها قالب صورت را می گیرند و اطراف صورت را هم پوشش می دهند. این عینک ها نه تنها از چشم در برابر اشعه ماورا بنفش محافظت می کنند بلکه از پلک ها و پوست هم محافظت می کنند.

مانند هر لوازم دیگری، در این مورد هم راحتی شما در اولویت است. اگر این عینک ها بینی شما را اذیت کنند یا قسمت ناحیه شقیقه شما را فشار دهند، می تواند باعث سردرد شود. عینکی که دائما به پایین سر می خورد می تواند حواس شما را پرت کند. پس حتما مدلی را انتخاب کنید که دارای پدهای بینی قابل تنظیم است.

 

 عینک 5 لنز کاپریولو مدل XQ-100
عینک دوچرخه سواری 5 لنز کاپریولو مدل XQ-100

نکته اصلی در مورد عینک آفتابی دوچرخه سواری یا uv و محافظت از چشم

قطعا یکی از مهم ترین مواردی که هر فردی برایش مهم است، زیبا و جذاب به نظر رسیدن با عینک جدیدشان است. شما می توانید در کنار زیبایی از چشمانتان هم محافظت کنید صرف نظر از بودجه ای که دارید! نکته کلیدی این است که مطمئن شوید هر بار که برای دوچرخه سواری بیرون می ‌روید عینک خود را می ‌زنید. با این کار می ‌توانید از هرگونه مشکل بینایی یا سایر مشکلات چشمی که ممکن است ناشی از قرار گرفتن در معرض بیش از حد UV باشد، در امان بمانید و به یاد داشته باشید.

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظر خود را بنویسید