چگونه در سربالایی‌ها و شیب‌های تند رکاب بزنیم؟

چگونه در سربالایی‌ها و شیب‌های تند دوچرخه سواری کنیم؟ - آیبایک

چگونه در سربالایی‌ها و شیب‌های تند رکاب بزنیم؟

تصور کنید که نزدیک به یک سربالایی بسیار تند و شیب دار هستید و دوچرخه سواری را می بینید که از کنار شما به سرعت عبور می کند و سربالایی را مانند آب خوردن می پیماید. شما هم آماده می شوید تا به اون نشان دهید که برای شما هم بالا رفتن از آن کاری ندارد اما به محض اینکه رکاب می زنید و مسیر کوتاهی را می پیمایید احساس می کنید که عضلات شما گرفته اند و دیگر توان رکاب زدن ندارید و باید از دوچرخه خود پایین بیایید تا کمی استراحت کنید.

بسیاری از دوچرخه سواران این حس را تجربه کرده اند و تقریبا همه ی آن ها موافقند که بالا رفتن از سراشیبی های تند سخت ترین مرحله دوچرخه سواریست. به همین خاطر است که همیشه سعی می کنیم از این گونه مسیرها دوری کنیم. اما با کمی تمرین و استفاده از تکنیک های مناسب می توانید به راحتی از پس سربالایی ها و مسیرهای شیب دار بر بیایید.

برای اینکه بتوانیم بهترین و مهم ترین نکات را برای شما گردآوری کنیم از برندگان مسابقات Red Bull Bay Climb که در آن شرکت کنندگان در تمام مسیر باید سعی کنند با سرعت و بهترین راندمان از سربالایی ها عبور کنند، خواسته ایم تا تجربه ها و نکات مهمشان را با ما به اشتراک بگذارند. افرادی که در این مسابقات شرکت می کنند در تمریناتشان تمام سعی خود را می کنند تا با بهترین عملکرد از سراشیبی های تند گذر کنند. پس به این نکات توجه کنید زیرا بهترین و طلایی ترین نکات برای عبور از سراشیبی ها هستند.

 

با تپه های شیب دار تمرین کنید

افرادی که در این مسابقات شرکت می کنند برای اینکه بتوانند بهترین عملکرد را داشته باشند در جاده های محلی و تپه های کوهستانی رکاب می زنند و تنوع شدتی ایجاد می کنند تا کاملا برای سخت ترین مسیرهای سربالایی آماده باشند. این تمرین به آن ها اجازه می دهد تا گروه های عضلانی خاص و حرکات مرتبط با کوهنوردی را تقویت کنند. کسانی که در مناطق مسطح زندگی می کنند می توانند با دنده های سنگین تر یا با ترینرهای داخل خانه تمرین کنند تا کوهنوردی را شبیه سازی کنند. تمام افرادی که به این صورت تمرین کرده اند و بعد از آن در مسابقات شرکت کرده اند اقرار کرده اند که توانسته اند بسیار موفق تر و بهتر عمل کنند.

 

دوچرخه سواری در سربالایی - آیبایک

 

تا جای ممکن سبک رکاب بزنید

هر چه سبک تر باشید قطعا وزنی هم که با دوچرخه حمل خواهید کرد کمتر است. دوچرخه سوارانی که در مسابقات شرکت می کنند معمولا شب قبل از مسابقات شام سبک میل می کنند و سعی می کنند لوازم جانبی دوچرخه خود را به حداقل برسانند. به عنوان مثال از قمقمه های بسیار سبک استفاده می کنند. استفاده از یک رژیم غذایی سالم و متعادل به تمرینات شما کمک می کند و وزن بدن را هم حفظ می کند اما استفاده از یک دوچرخه سبک کمک بسیار بیشتری به شما می کند.

 

چگونه سرعت دوچرخه سواری خود را افزایش دهیم؟

 

انرژی مورد نیاز خود را محاسبه کنید

ممکن است راحت ترین کار این باشد زمانی که به یک سربالایی می رسید با تمام توان خود رکاب بزنید و قبل از رسید به بالای سراشیبی انرژی خود را از دست بدهید. این موضوع مخصوصا در مسابقات که آدرنالین بالا می رود و شرایط استرس زا می شود مشاهده می شود. اما دوچرخه سواران هم باید مانند اتوموبیل رانان حرفه ای از معیارهایی مانند VAM (معیار صعود عمودی شما بر حسب متر در ساعت) و وات استفاده ‌کنند تا مراقب انرژی و توان خود باشند. باید قبل از اینکه با تمام توان از سربالایی بالا بروید از ذهن خود استفاده کنید و بدانید که چه مقدار از انرژی خود را مصرف کنید.

 

دوچرخه سواری در یک جاده سربالایی و سراشیبی -آیبایک

 

از دنده ها استفاده کنید

حفظ تعادل در سربالایی ها بسیار سخت است و ممکن است نتوانید از سرعت های معمول استفاده کنید. شانژمان، طبق عوض کن و خودروی دوچرخه شما بهترین ابزار برای بالارفتن از سراشیبی هاست. آن ها به شما کمک می کنند که در طول تمام مسیر سربالایی بر روی زین بنشینید و انرژی خود را هدر ندهید. بهتر است در طول مسیر بر روی زین نشسته باشید اما گاهی اوقات باید به صورت ایستاده رکاب بزنید تا شتاب اولیه خود را دوباره فراهم کنید. پس نحوه استفاده از دنده ها را یاد بگیرید و برای بالا رفتن از سراشیبی ها از آن ها استفاده کنید.

 

ترفندهایی برای کوهنوردی یا تپه نوردی با دوچرخه

 

با افراد باتجربه دوچرخه سواری کنید

وقتی در مسابقه‌ای با میانگین نمره 15 درصد شرکت می کنید، می ‌دانید که قرار است فشار زیادی را تحمل کنید و احتمال آسیب دیدگی هم بالاست. هرچه بیشتر سواری هایی را انجام دهید که شما را به شرایط سخت عادت دهد، بیشتر می توانید آن ها را تحمل کنید. همچنین می توانید نکات مربوط به دنده، تعویض دنده و سرعت را از دوچرخه سواران با تجربه تر بپرسید. اگر بتوانید گروهی از دوچرخه سواران را بیابید که بتوانند انگیزه شما را افزایش دهند و کمکتان کنند، قوی تر خواهید شد و به صورت خودکار انگیزه شما افزایش پیدا می کند.

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 0 میانگین: 0]

نظرات (1)

شجاع دل

عالی بود