تمام چیزهایی که صاحبان دوچرخه‌های برقی باید بدانند! (نگهداری و تعمیر دوچرخه‌ برقی)

تمام چیزهایی که صاحبان دوچرخه‌های برقی باید بدانند! (نگهداری و تعمیر دوچرخه‌ های برقی) - آیبایک

تمام چیزهایی که صاحبان دوچرخه‌های برقی باید بدانند! (نگهداری و تعمیر دوچرخه‌ برقی)

اگر به تازگی یک دوچرخه برقی جدید خریدید، اولین چیزی که باید به شما بگوییم یک تبریک بزرگ از جامعه دوچرخه سواری آیبایک است اما دومین چیزی که باید یاد بگیرید این است که چطوری از آن مراقبت کنید. دوچرخه های برقی تقریبا قیمت بسیار بالایی دارند پس نگهداری، مراقبت و تعمیر صحیح دوچرخه های برقی کلیدی ترین کاری است که باید انجام دهید.

مهم نیست که یک دوچرخه سوار تازه کار هستید و یا قبلا دوچرخه سواری کرده‌اید، باید این موضوع را بدانید که دوچرخه سواری با یک دوچرخه برقی کاملا یک تجربه متفاوت است. درست است که در دسته دوچرخه قرار می گیرند و تعمیراتشان هم مانند دوچرخه های معمولی است، اما در برخی موارد تفاوت هایی با دوچرخه های معمولی دارند.

 

چه چیزی دوچرخه های برقی را متفاوت می کند؟

خب، ممکن است جوابتان موتور باشد که کاملا درست است. دوچرخه های برقی از دو جنبه مهم با دوچرخه های پدالی متفاوت هستند: وزن و قدرت. موتور الکتریکی و باتری دوچرخه برقی بسته به سیستم، حدود 5 تا 7 کیلوگرم به وزن دوچرخه اضافه می کند. به طور کلی، یک دوچرخه برقی بین 5 تا 10 کیلوگرم سنگین تر از یک دوچرخه معمولی است.

مسئله این است که چگونه یک دوچرخه برقی توان خروجی طبیعی موتور را افزایش می دهد. دوچرخه برقی می‌تواند تا 300 درصد بیشتر از نیروی خود گشتاور تولید کند. این موضوع باعث ایجاد فشار بیشتر بر روی قطعاتی مانند تنه و چرخ‌ها می ‌شود و سایش بیشتری بر روی قطعات مصرفی دوچرخه مانند لاستیک ‌ها، لنت ‌های ترمز و اجزای خودرو مانند زنجیر و کاست ایجاد می کند. یکی از راه‌های کمک به کاهش آن، تعدیل حالت کمکی دوچرخه است. اگر همیشه در وضعیت توربو یا بوست دوچرخه سواری می کنید، زنجیر و لاستیک را بیشتر از زمانی که در حالت اکو یا تورینگ سوار می‌شوید، باید تعویض کنید.

 

 

وقتی یک دوچرخه برقی می گیرید باید چه کاری انجام دهید؟

باطری آن را بار اول شارژ کنید تا پر شود، زیرا احتمالاً مدتی است که در حالت غیرفعال یا نیمه شارژ بوده است. بعد از آن، نگران شارژ کردن باتری خود در هر سواری نباشید. هر چه کمتر باطری را شارژ کنید عمر آن بیشتر می شود

فشار باد لاستیک ها را چک کنید. دوچرخه های برقی باید لاستیک سفت تر و قوی تری از دوچرخه های معمولی داشته باشند تا افزایش وزن آن را جبران کنند، اما اگر قرار است با خود باری را حمل کنید، باید فشار آن را هم نیز مطابق با وزن بارتان تنظیم کنید. هیچ فرمول مشخصی برای فشار مناسب وجود ندارد، اما بهتر است فشار باد لاستیک مخصوصا اگر بار حمل می کنید به چارک بالای محدوده فشار باد لاستیک که بر روی آن درج شده است، نزدیک باشد. فشار را حداقل هر هفته چک کنید، زیرا همه لاستیک ها به مرور زمان هوایشان نشت می کند.

 

8 مورد از معایب دوچرخه برقی

 

قطعات و لوازم مخصوص دوچرخه های برقی

در این باره جز چک کردن لوازم و تماشای عمر آن ها کار خاصی نمی توانید انجام دهید اما می توانید با خرید قطعات و لوازم دوچرخه با کیفیت عمرشان را افزایش دهید و از تعمیر زودهنگام دوچرخه های برقی جلوگیری کنید.

زنجیر: زنجیر مخصوص دوچرخه های برقی دارای صفحات جانبی ضخیم تر و پیوند قوی تر برای کنترل گشتاور افزایش یافته دوچرخه است. آن ها طولانی تر از زنجیرهای معمولی هستند و کمتر امکان شکستن آن ها وجود دارد. زنجیر دوچرخه های برقی از برند KMC  یکی از بهترین زنجیرهای موجود در بازار است.

 

لاستیک: لاستیک دوچرخه های برقی از دو جهت متفاوت هستند. اولاً، جنس لاستیکشان کمی سخت‌ تر از لاستیک ‌های معمولی است که باعث می‌شود دوام بیشتری داشته باشند. دوم، روکش ‌های لاستیک اغلب متفاوت هستند، ساختار تقویت ‌شده و چند برابری دارند که به خوبی بار اضافه را تحمل می کند. لاستیک‌ های Schwalbe و Continental هر دو در برخی از دوچرخه‌های برقی رده بالا یافت می ‌شوند که انتخابی عالی برای شماست.

 

لاستیک Schwalbe

 

لنت ترمز: همه شرکت ها لنت مخصوص دوچرخه های برقی را تولید نمی کنند. به استثنای دو شرکت قابل توجه یعنی Shimano و SRAM بقیه شرکت ها چنین کاری را انجام نمی دهند.

اینکه دقیقا هر چند وقت یکبار باید قطعات دوچرخه تان را تعویض یا تعمیر کنید، بستگی به استفاده شما دارد. تعمیر و نگهداری همیشه ارزان تر از تعویض قطعات است. مراقب صداهای غیرعادی دوچرخه خود باشید. بهترین راه برای جلوگیری از تبدیل شدن مشکلات دوچرخه به تعویض قطعات یا تعمیرات گران قیمت این است که همیشه دوچرخه خود را به دقت بررسی کنید.

 

نحوه تمیز کردن دوچرخه های برقی

اسپری کردن یا پاشیدن مستقیم آب با فشار بالا بر روی دوچرخه‌ های معمولی ایده خوبی نیست. این موضوع برای دوچرخه های برقی هم صدق می کند و حتی بیشتر باید به آن توجه کنید. بعضی از واشرهای فشار وجود دارند که می‌گویند برای دوچرخه‌ ها طراحی شده‌اند، اما باز هم باید از استفاده آنها برای دوچرخه‌ های برقی خودداری کنید. برای دوچرخه‌ های برقی که از سیستم های موتوری شرکت‌ هایی نام آشنا مانند شیمانو، بوش و یاماها استفاده می کنند مشکلی ندارد که از این سیستم های شست و شوی مخصوص دوچرخه استفاده کنید زیرا این موتورها همگی به خوبی در برابر عناصر  مختلف مهر و موم شده‌اند.

برای شست و شو بهتر است از یک چربی گیر ملایم یا پارچه استفاده کنیم. حتی بعضی تی شرت های قدیمی یا حتی صابون هم می تواند به شما برای تمیز کردن دوچرخه کمک کند. بعد از آن کافیست با یک پارچه خیس کف و چربی گیر را پاک کنید.

 

شست و شو و تمیز کردن دوچرخه های برقی - آیبایک

 

درست مانند دوچرخه‌ های معمولی، دوچرخه‌ های برقی تمیز هم نسبت به دوچرخه‌ های کثیف استهلاک کمتری دارند، به‌ویژه در قسمت خودروی دوچرخه، و باعث می شود که در هزینه های تعمیر و یا تعویض قطعات شما صرفه‌ جویی شود. تمیز کردن دوچرخه همچنین یک فرآیند بررسی است که در آن لنت ‌های ترمز فرسوده، سیم ‌کشی برق آسیب ‌دیده، پره‌ های شل، رنگ قاب حباب ‌دار و سایر مشکلات را شناسایی کنید.

به لاستیک ها و اتصالات الکتریکی سیستم موتور دقت کنید. لکه های طاس روی لاستیک، نمایان شدن نخ های پوشش یا بریدگی های بزرگ یا پارگی های دیواره های جانبی نشانه این است که به یک لاستیک جدید نیاز دارید. سیم ‌های شل، یا سیم‌ هایی که فرسوده شده یا از محفظه‌اش خارج شده‌اند به این معنی است که باید آن ها را به مکانیکی ببرید.

 

راهنمای گام به گام تمیز کردن دوچرخه

 

پیدا کردن یک مکانیک خوب

دوچرخه‌ های برقی هنوز هم یک دوچرخه هستند و هنوز هم می توانید بخش هایی از قسمت های تعمیر و تعویض را خودتان به تنهایی انجام دهند، از روغن کاری زنجیر و باد زدن لاستیک‌ ها گرفته تا تنظیم و تعویض دنده و تعویض کابل ‌ها، البته اگر با آن ها آشنا باشید. اما کاری که نباید انجام دهید این است که خودتان سیستم موتور دوچرخه را خراب کنید. دوچرخه های برقی بسیار شبیه خودروها هستند، با سیستم عامل های تخصصی و قطعات داخلی پیچیده که نیازمند ابزار و دانش تخصصی هستند. بیشتر دوچرخه‌های برقی موجود در بازار باید در یک تعمیرگاه توسط مکانیک دارای مجوز با نرم ‌افزار مناسب و مخصوص بررسی شوند. تعمیرگاه ها به سیستم‌ های تشخیصی دسترسی دارند که می‌تواند به آن ها کمک کند مشکل موتور یا باتری را پیدا و رفع کنند.

 

تعمیر دوچرخه برقی - آیبایک

 

این یعنی باید یک مکانیک مورد اعتماد پیدا کنید. واضح است که فروشگاهی که دوچرخه خود را از آنجا خریده اید انتخاب خوبی است اما اگر نقل مکان کردید، یا فروشگاهی که از آن خرید کردید، بسته شد یا دیگر آن برند را ندارد، به دنبال یک مکان برای تعمیر دوچرخه باشید که واقعا کارش را بلد باشد. یک تعمیرگاه یا فروشگاه با مکانیک های معتبر نه تنها واجد شرایط رسیدگی به مسائل گارانتی برند موتور است بلکه نشانه این است که فروشگاه دوچرخه های برقی را در اولویت قرار می دهد و مکانیک ها نسبت به فروشگاهی که به ندرت به دوچرخه های برقی سرویس می دهد، سطح مهارت بالاتری دارند. ناگفته نماند دوچرخه خود را به جایی ببرید که تخصص تعمیر دوچرخه های برقی را دارد.

همچنین می توانید بپرسید که آیا فروشگاه بیمه خاصی برای قطعات یا خود دوچرخه های برقی دارد یا خیر! این نشانه آن است که آن ها می دانند دارند چه کار می کنند.

دوچرخه های برقی به سرعت در حال تکامل و تغییر هستند، به این معنی که برای هر فروشگاهی مهم است که از فناوری استفاده کند. این رابطه بین شما و مکانیک واقعاً مهم است. کسی که این کار را انجام می دهد باید کسی باشد که به شما و خانواده‌تان و دوچرخه‌ای که سوار می‌شوید اهمیت دهد.

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 1 میانگین: 5]

نظر خود را بنویسید