5 قسمت مهم دوچرخه که باید همیشه آن‌ها را بررسی کرد! (نحوه بررسی و تعمیر)

5 قسمت مهم دوچرخه که باید همیشه آن‌ها را بررسی کرد! (نحوه بررسی و تعمیر) - آیبایک

5 قسمت مهم دوچرخه که باید همیشه آن‌ها را بررسی کرد! (نحوه بررسی و تعمیر)

اگر یک دوچرخه سوار تازه کار باشید، قطعا تعمیر دوچرخه برای شما یک نگرانی و معضل جدید خواهد بود. پس در مواقعی که قطعات شما به مشکل می خورد یا آسیب می بیند ترجیه می دهید تا آن را به دست تعمیرکاران یا متخصصان حرفه ای دوچرخه بسپارید. خب به عنوان یک دوست باید به شما بگوییم که اشتباه هم فکر نمی کنید! تعمیر و نگهداری از دوچرخه در مواقعی می توانید بسیار پیچیده باشد و در اغلب مواقع بهتر است که از یک فرد متخصص یا مکانیک برای رفع مشکل خود کمک بگیرید. اما نکته اینجاست که در وهله اول باید تشخیص دهید که دوچرخه شما مشکلی دارد یا خیر و اصلا ایراد از کجاست؟

در اکثر اوقات دوچرخه شما علائمی از خود بروز می دهد که نشان دهنده مشکل است. مثلا ممکن است صدایی غیر عادی از یک بخش آن بشنوید. اما باید دقت کنید که همیشه ایجاد مشکل با بروز دادن صدا خود را نشان نمی دهد و در بعضی مواقع تنها قدرت رکاب زدن شما را تضعیف می کند. بنابراین با توجه به این موضوع رسیدگی و تشخیص مشکل برای شما سخت تر می شود. در ادامه 5 پخش بسیار مهم دوچرخه را به شما معرفی می کنیم که بهتر است به طور منظم آن ها را بازدید و تست کنید و حتی نحوه برطرف کردن مشکلشان را هم یاد بگیرید!

 

1) زنجیر

زنجیر ضعیف ‌ترین و مهم ‌ترین بخش دوچرخه شماست که نیروی خام حرکتی بدن شما را به چرخش چرخ تبدیل می‌کند. در نتیجه، بازرسی کامل زنجیر باید در اولویت شماره یک هر دوچرخه سواری باشد.

 

زنجیر فرسوده و تمیز - آیبایک

 

نحوه بررسی:

هنگام بررسی زنجیر خود، باید به دنبال 2 چیز اصلی باشید: زنگ زدگی (و خشکی) و پیوندهای سفت زنجیر.

معمولاً ساده ‌ترین نوع زنگ زدگی، ترکیب رنگی از نارنجی و قهوه‌ای است که بر روی زنجیر می نشیند. همچنین می توانید از انگشتانتان استفاده کنید تا ببینید که زنجیر خشک شده است  یا خیر! اگر احساس خشکی کردید، یک لایه نازک روغن بر روی آن بمالید.

بهترین راه برای مقابله با زنگ زدگی این است که کثیفی زنجیر دوچرخه خود را به طور منظم چک کنید. اگر زنگ زدگی عمیق و انباشته شده مشاهده کردید، بهتر است به تعمیرگاه های دوچرخه سر بزنید.

برای بررسی پیوندهای سفت بین زنجیر، در حالی که با یک دست رکاب را به عقب می‌ چرخانید، زنجیر را بررسی کنید. همه پیوندها باید با یکدیگر موازی باشند. اگر چند پیوند را مشاهده کردید که گره خورده هستند، باید آن را شل کنید، در غیر این صورت آسیب های گرانی را ممکن است متحمل شوید.

دو راه برای شل کردن یک پیوند سفت وجود دارد: استفاده از اهرم زنجیر یا استفاده از دست. اگر اهرم زنجیر نداشتید، پیوند سفت بین دستان خود را با زاویه 90 درجه نگه دارید و به آرامی یکی از آن ها را به جلو و عقب بچرخانید. پس از شل شدن، پیوند را با بقیه قسمت های زنجیر مقایسه کنید تا مطمئن شوید که به درستی قرار گرفته اند.

 

چک کردن دوچرخه قبل از دوچرخه سواری در 8 مرحله

 

2) لنت ترمز

اگر نمی توانید دوچرخه خود را به صورت کامل متوقف کنید، پس بهتر است که سری به لنت ها بزنید!

 

نحوه بررسی:

این مقدار بر اساس نوع لنت شما کمی متفاوت است. ترمزهای لقمه ای در دوچرخه های کورسی یا هیبریدی رایج تر هستند، در حالی که ترمزهای دیسکی در دوچرخه های کوهستانی، هیبریدی و سیکلوکراس رایج هستند.

اگر از لنت ‌های ترمز لقمه ای استفاده می‌کنید (مدل سنتی یا V-Brake)، باید بررسی کنید که آیا شیارهای لقمه ها (پدها) همچنان قابل مشاهده هستند یا خیر. شیارها باید مانند لنت سمت راستی در تصویر زیر قابل مشاهده باشند. اگر قابل مشاهده نیستند (لنت سمت چپ در تصویر)، وقت آن رسیده است که یک جفت پد جدید برای دوچرخه خود تهیه کنید! همچنین به دنبال تکه ‌های شن یا فلزی باشید که ممکن است در لنت‌ ها فرو رفته باشد. این موارد به طوقه شما آسیب می زند و به طور کلی لنت ها را از بین می برد.

 

لنت سالم و فرسوده دوچرخه - آیبایک

 

در ترمزهای دیسکی، به سختی می توانید علائم سایش را در لنت ها مشاهده کنید اما یک قانون کلی وجود دارد که باید 0.5 میلی متر از پدهای ترمزتان باقی مانده باشد. با این حال، مهم نیست که چه نوع لنتی دارید، مهم این است که بررسی کنید که لنت ‌های شما به صورت زاویه دار فرسوده نشده باشند. در صورت وجود، کالیپرهای ترمز شما نیاز به تنظیم دارند.

 

3) لاستیک

توانایی کاهش سرعت و شتاب گیری به میزان چسبندگی تایر شما به زمین بستگی دارد. لاستیک های دوچرخه معمولاً در 3 حالت باید تعویض شوند.

1) تا حدی فرسوده می شوند که هیچ آجی (یا الگوی آج) باقی نمانده باشد.

2) لاستیک از بین می ‌رود و شکننده می‌ شود و چسبندگی خود را از دست می ‌دهد، به ویژه در هوای مرطوب. (لاستیک های فاسد شده نیز تمایل به ترک دارند که آنها را مستعد پنچری می کند)

3) شکاف ها و بریدگی‌ های بزرگ در اعماق لاستیک ایجاد می ‌شود که بخش داخلی را آشکار می‌ کند.

 

لاستیک نو و فرسوده دوچرخه - آیبایک

 

نحوه بررسی:

ابتدا، سطح لاستیک را بررسی کنید، جایی که الگوی آج (در صورت وجود) تقریباً نامرئی می شود یا مناطقی که لاستیک آنقدر نازک است که بخش زیرین خود را نشان می دهد. در مرحله بعد، ترک های کوچک لاستیک که در اطراف دیواره های جانبی تشکیل شده است بررسی کنید. این ترک ها به طور یکنواخت در امتداد تایر پخش می شوند، زیرا آن ها در همه لاستیک ها همزمان از بین می روند. هر یک از این موارد رخ دهد، شما باید یک لاستیک جدید خریداری کنید. باید بدانید که نمی توانید لاستیک ها را تعمیر کنید و حتما باید آن ها را تعویض کنید.

در نهایت، به دنبال برآمدگی ‌های کوچک روی لاستیک دوچرخه بگردید که در نزدیکی بریدگی‌ های بزرگ ظاهر می‌شوند. بهتر است لاستیک را از طوقه جدا کنید و داخل آن را به صورت چشمی بررسی کنید. اگر می توانید برش ها را ببینید، به این معنی است که استحکام آن به خطر افتاده است.

 

چگونه سر و صداهای غیرعادی دوچرخه را برطرف کنیم؟

 

4) کابل ها

کابل ها، ترمزها و دنده ها را کنترل می کنند. آسیب دیدن قسمت بیرونی کابل یا قسمت داخلی فرسوده و زنگ زده می تواند باعث مشکلات اساسی شود حتی اگر زنجیر، لنت ترمز و تقریباً تمام اجزای دیگر کاملاً جدید و نو باشند.

 

کابل ترمز نو و فرسوده - آیبایک

 

نحوه بررسی:

کابل‌ های بیرونی (این بخش شامل لوله‌ های انعطاف‌ پذیر با روکش پلاستیکی هستند که کابل ‌ها داخل آن‌ ها قرار می ‌گیرند) را بررسی کنید و به دنبال پیچ خوردگی، بریدگی، زنگ زدگی یا هر نشانه دیگری از آسیب ساختاری باشید.

بررسی کابل های داخلی کمی مشکل تر است. برای این کار باید ابتدا از بررسی چشمی کمک بگیرید. رنگ کابل ها باید نقره ای باشند، بنابراین اگر کابلی با رنگ سفید یا قهوه ای مشاهده کردید، احتمالا سفت و زنگ زده هستند و عملکرد ضعیفی خواهند داشت. یک آزمایش دیگر این است که بخش ‌هایی از کابل‌ های بیرونی را از راهنماهای کابل قاب جدا کنید تا بتوانید آزادانه آن ‌ها را در کابل داخلی بالا و پایین بکشید. حرکت باید صاف و تقریبا بدون اصطکاک باشد.

 

5) پدال و سردسته فرمان

این دو بخش اساسی وظیفه دارند شما را در هر حالتی بر روی دوچرخه نگه دارند آن هم بدون تنظیم کردن و بررسی های منظم! با این حال باز هم ممکن است که سردسته و رکاب آسیب بسیار زیادی ببینند.

 

پدال فرسوده دوچرخه - آیبایک

 

نحوه بررسی:

وقتی نوبت به سردسته های فرمان می رسد، باید مطمئن شوید که مواد لاستیکی یا فوم، نمی لغزند و یا به آرامی جدا نمی شوند. همچنین باید بررسی کنید که سردسته ها چه مقدار محکم به فرمان متصل شده اند. می توانید با گرفتن محکم دستگیره و تلاش برای چرخاندن، آن را امتحان کنید.

در بررسی پدال ‌ها، اولین کار این است که ببینید ترک خورده‌اند یا فرسوده شده‌اند. پای خود را روی پدال قرار دهید و در حالی که آن ها را به سمت پایین فشار می دهید، به جلو و عقب هم بلغزانید. در این زمان باید احساس کنید که پدال کاملا به کفشتان چسبیده است و چسبندگی خوبی دارد. همچنین هنگامی که می خواهید پدال را بچرخانید باید کاملا نرم حرکت کند و اگر احساس سفتی یا بریدگی کردید به این معنی است که پدالتان عملکرد خود را از دست داده است. در آخر بهتر است پدال را به جهت های مختلف بکشید تا متوجه شوید که آیا لق می زنند یا نه!

 

نحوه صحیح روغن کاری زنجیر و قسمت های مهم دوچرخه

 

 

به این مطلب از آیبایک امتیاز بدهید!
[کل: 1 میانگین: 5]